Net vastgesteld beleid bewust buiten beschouwing gelaten

Foto: Google Street View

Het door Zaanstad ingehuurde bureau Goudappel blijkt bij een onderzoek naar verbeterpunten op de kruisingen van de Witte Veerstraat en de Prinuslaan met de Provincialeweg de opdracht te hebben gekregen om daarbij het Zaans Mobiliteitsplan buiten beschouwing te laten. Rosa en de PvdA hebben daar vragen over.

Beide kruispunten krijgen verkeerslichten en fietsersoversteekplaatsen en de snelheid op de N203 wordt gehandhaafd op 70 kilometer per uur. In het mobiliteitsplan staat echter dat voor dit deel van de doorgaande weg een snelheid van 50 gewenst is en dat dit ‘nu reeds uitvoerbaar’ is: ‘hoeft voor realisatie niet te wachten op andere projecten’.  Waarom dan niet meteen doorpakken, vragen de twee fracties morgenavond aan wethouder Gerard Slegers van Mobiliteit.

Waarom?

‘Waarom is het vastgestelde ZMP niet als uitgangspunt gehanteerd en wordt daarmee het vastgestelde beleid terzijde geschoven?’ willen Menno de Haas (Rosa) en Geert Rijken (PvdA) dan weten. Het ZMP heeft als einddatum 2040: dan moeten alle daarin gestelde doelen behaald zijn. Het ontwerp voor de beide kruisingen in Zaandijk heeft een houdbaarheid van slechts vijftien jaar, zo ongeveer de einddatum van het huidige ZMP. Waarom tot die tijd 70 blijven rijden?

Hollen en stilstaan

Door de karakteristieken van de N203 zou  een lagere snelheid moeilijk uit te leggen én te handhaven zijn, wordt gezegd. Maar na de herinrichting van de beide kruispunten ontstaat een verwarrende situatie. Vanuit Zaandam is het vanaf de spoorwegovergang Vincent van Goghweg 500 meter 70, vervolgens 320 meter 50 tot aan de stoplichten bij de Leliestraat, dan 800 meter 70 tot de stoplichten bij de A8, dan 500 meter 70 tot de stoplichten bij de Guisweg, dan 500 meter 70 tot de stoplichten bij de Prunuslaan en vervolgens weer 500 meter 70 tot de stoplichten bij de Witte Veerstraat. Daarna mag er nog 150 meter gegast worden met 70 kilometer per uur tot het begin van de bebouwde komn\ in Wormerveer.

‘Over een afstand van 3300 meter kom je straks zes keer stoplichten tegen én een invoeg van rechts in een onoverzichtelijke bocht zonder stoplichten bij de Museumlaan, waar je slechts bij één stoplicht je snelheid dient te verlagen naar 50 kilometer per uur. Kunt u uitleggen op welke wijze deze situatie gaat bijdragen aan herkenbaarheid en veiligheid voor de weggebruikers?’ is één van de vragen die Slegers zal moeten beantwoorden.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen