Marga Klompéstraat ziet opgedrongen project niet zitten

Foto: Gemeente Zaanstad

Zeven bewoners van de Marga Klompéstraat in Zaandam hebben een zienswijze ingediend met een reeks bezwaren tegen het bouwplan Borghese, tegen hun achtertuinen aan. Ook een achtste tekende mee, maar vanwege het bouwplan De Kroon dat er stedenbouwkundig gezien één geheel mee vormt.

De bewoners weten sinds december 2018 van de plannen voor de Mauritsstraat en waren op zich niet tegen de komst van basisschool (IKC Overtuinen en appartementen, maar wilden graag hun zorgen over bepaalde aspecten delen met de gemeente. ‘Zaanstad is hier niet op ingegaan. Er zijn wel voorlichtingsrondes geweest, waarbij het mogelijk was om vragen te stellen. Er zijn presentaties geweest. Maar een open, horizontaal overleg heeft de gemeente niet gewenst,’ schrijven ze nu.

Gevraagde stukken blijven uit

De zorgen zijn dus blijven bestaan en in januari dit jaar begonnen de bewoners met het opvragen van stukken over het project om ged beslagen ten ijs te komen in hun zienswijze. Tot dusver zijn er echter nog geen informatie ontvangen, ondanks de wettelijke verplichting van gemeenten om zulke info desgevraagd te delen. ‘De besluitvorming is voor omwonenden niet transparant en maakt dat wij de indruk krijgen dat de gemeente onze belangen onvoldoende heeft meegewogen bij de vergunningverlening. Onze conclusie is dan ook dat de gemeente wat dit betreft onzorgvuldig handelt,’ oordelen ze nu.

Twee vergunningaanvragen

Wat niet helpt om het proces te doorgronden is dat er twee vergunningaanvragen van Borghese Real Estate blijken te zijn: een gepubliceerde aanvraag die de bewoners indertijd ‘beperkt’ ter inzage kregen en waarin door de ontwikkelaar een aantal toezeggingen werden gedaan en een tweede aanvraag, die nooit gepubliceerd is en waaruit de toezeggingen verdwenen zijn. De omgevingsvergunning is verleend op grond van die tweede, voor de bewoners geheim gehouden tweede aanvraag.

Verkeer

Wat betreft de verkeerssituatie zien de bewoners ook ongerijmdheden. Er wordt uitgegaan van zo’n 340 verkeersbewegingen per etmaal in de toekomstige situatie, maar nu de school in gebruik is genomen blijkt dat er ook zonder nieuwe appartementen al veel verkeersoverlast in de omgeving is ontstaan. De gemeente moet volgens de bewoners het verkeer analyseren op grond van het totaalplaatje en niet alle projecten (IKC Overtuinen, De Kroon, Borghese en de geplande zorgwoningen) apart beoordelen.

Noch in De Kroon noch in Borghese komen toekomstige bewoners in aanmerking voor een parkeervergunning, omdat zij worden geacht hun auto’s in de gezamenlijke parkeergarage te stallen. Lukt dat niet, dan kunnen die toekomstige bewoners en hun bezoek enkel terecht in de toch al volle Marga Klompéstraat.

Privacy

Ook de privacy is in het geding: gebruikers van de verhoogde binnentuin van de woningen aan de Mauritsstraat kijken straks in de tuinen en huizen aan de Marga Klompéstraat.Zij kijken dan over stalen lamellen van 90 centimeter hoog heen, wat de buren volstrekt onvoldoende vinden en ook laakbaar met het oog op hun veiligheid. Kwaadwillenden zijn daar immers in een wip overheen.

De lijst met bezwaren omvat ook vragen over de relatie tussen de gekozen donkere bakstenen en hittestress, de ventilatievoorzieningen van de parkeerkelder richting de achterliggende huizen, de stikstofdepositie, een hellingbaan achter de woningen Marga Klompéstraat 25 en 27 van straatniveau naar het dak van het parkeerdek die de onveiligheid nog vergroot en het ontbreken van participatie. Borghese wilde volgens de bewoners niet met hen praten, maar ‘geen gesprek’ wordt nu afgedaan als ‘geen tegenstand’.

Stikstof

Bij de eerste aanvraag van een omgevingsvergunning op 30 juni 2021 is sprake van een stikstoftoename in de Polder Westzaan, het Ilperveld, Varkensland, Oostzanerveld, het Twiske, het Wormerveld en de Kalverpolder. Bij de tweede aanvraag werd geen nieuwe berekening gepresenteerd, maar alleen een andere uitslag. ‘Wij twijfelen aan de juistheid en het realiteitsgehalte van deze berekening. Daarom vragen wij u aan te geven op welke wijze de verschillen in dispositie zijn ontstaan en hoe de huidige uitkomst tot stand is gekomen,’schrijven de bewoners daarom. Uitstoot wegstrepen ’tegen de huidige fabrieksactiviteiten’ noemen ze een rare gang van zaken: er zijn immers al jaren geen bedrijven meer actief geweest.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen