'Pas in januari 2017 zal worden begonnen met de bouw van de nieuwe Zaanbrug tussen Wormerveer en Wormer.' Dat was het nieuws in april 2015, maar inmiddels is januari gekomen en gegaan en rijden en lopen we nog steeds over de oude oeververbinding. Er wordt nu gedacht aan sloop begin volgend jaar.
Het zijn steeds werkzaamheden elders die de vervanging van de Zaanbrug vertragen. De planning is nu dat deze zomer een aannemer wordt geselecteerd en dat die de nieuwe brug in 2019 oplevert. V ervanging van de Zaanbrug is onderdeel van Vaart in de Zaan! Dat programma werd door de provincie opgestart in 1997 en moet de bevaarbaarheid van de Zaan verbeteren voor grotere binnenvaartschepen. Overigens is ook de vernieuwing van de Wilhelminasluis in Zaandam een onderdeel dat de naam Vaart in de Zaan! geen eer aandoet: ook daar volgt vertraging op vertraging. De Juliana- en Bernhardbrug zijn inmiddels wel vervangen. Bredere doorvaart
De huidige ( tweede ) Zaanbrug uit 1966 is versleten. Bovendien is het door de ligging bij de Zaanbocht, de smalle doorvaartopeningen en de aanlegkades in de buurt van de brug voor grote schepen soms moeilijk manoeuvreren. De nieuwe brug krijgt een bredere doorvaart, zodat schepen makkelijker kunnen passeren. De traditionele, Hollandse ophaalbrug blijft qua maat en vorm ondergeschikt aan de bebouwing op beide oevers, liet ontwerper Royal HaskoningDHV Architecten eerder weten. 'De Zaanbrug wordt een stedelijke brug die in harmonie is met de directe omgeving zonder haar te willen overheersen.' Aan weerszijden komen vrijliggende fietspaden (van 2,10 meter breed) en voetpaden (1,80 meter breed). Nadat na heel veel debat eenmaal was besloten de nieuwe brug op de huidige plek te herbouwen, werd ook duidelijk dat Wormerveer en Wormer een flinke verkeershinder tegemoet kunnen zien gedurende de rond achttien maanden die het project zal vergen. De gemeenteraden van Wormerland en Zaanstad hebben als voorwaarde gesteld dat de verkeersmaatregelen die nodig zijn om het gebied goed bereikbaar te houden al gerealiseerd moeten zijn voordat de bestaande brug uit het verkeer wordt genomen. De provincie heeft daarvoor een plan gemaakt. De belangrijkste onderdelen daaruit zijn:
- Het realiseren van een tijdelijke verbinding (brug) voor langzaam verkeer over de Zaan
- Optimaliseren van de verkeersafwikkeling van Wormer naar de N514 door het aanbieden van een alternatieve route via de Bruynvisweg en de Veerdijk en het plaatsen van verkeerslichten op de aansluiting Veerdijk/Noordweg
- Doorstroming verbeteren op de N514 en op de kruisingen naar bedrijventerrein Noorderveld door het plaatsen van verkeerslichten op de aansluiting Witte Bijlweg/N514 en het verdubbelen van de wegcapaciteit op de N514 tussen de Samsonweg en de N246
- Doorstroming verbeteren op de N246 door een betere afwikkeling van het verkeer op het kruispunt N246/N203 via extra opstelcapaciteit; extra opstelcapaciteit op het kruispunt N246/Kerkstraat en het aanbrengen van een vrije rechtsafstrook op de N246 naar de N514
- Het monitoren van sluipverkeer op de Noorddijk