Bewoners van de Oost-Dorsch in Zaandam zijn ten strijde getrokken tegen de uitbreiding van het aantal laadplekken in hun straat. Ze komen nu al ruimte te kort en dat wordt er met een verdubbeling van het aantal laadplekken van twee naar vier alleen maar problematischer op.
'De situatie is nijpend: onze wijk kampt al geruime tijd met structurele parkeerdruk van 100 procent of meer. Bewoners vinden dagelijks geen parkeerplek, staan noodgedwongen fout geparkeerd of moeten ver weg parkeren,' aldus een oproep om het besluit te heroverwegen. Ruim 90 procent van de bewoners heeft volgens het schrijven aan het college geen elektrische auto rijdt en kan deze plekken dus niet meer gebruiken. maar er zijn binnen 300 meter meerdere laadpunten beschikbaar zijn aan onder meer de Zuidervaart en in de Linnaeusstraat. Ook steekt het dat bewoners niet zijn betrokken bij de besluitvorming.
De bezettingsgraad van de laadpalen is volgens de bewoners niet hoog, maar elektrische auto’s staan langdurig geparkeerd zonder actief te laden. De brief refereert ook aan aan de Staatscourant. 'Een hoge parkeerdruk is geen reden om een laadpaal elders te plaatsen. Sterker nog, dit wordt juist gezien als een stimulans voor verduurzaming,' was daarin te lezen, maar de bewoners vechten die conclusie aan. 'Parkeerdruk als 'duwmiddel' voor duurzaamheid werkt alleen als iedereen gelijke kansen heeft – dat is hier niet het geval. Het veroorzaakt ongelijkheid, frustratie en overlast voor 90 procent van de bewoners.'
De schrijver van de brief die namens medestanders schrijft te spreken geeft verder aan op 24 oktober en 19 november 2024 bezwaar te hebben gemaakt via MRA-Elektrisch. 'Toch beweert de gemeente in mei 2025 dat er geen bezwaar is ontvangen. Dit geeft het gevoel dat bewonersinbreng niet serieus wordt genomen of administratief is kwijtgeraakt.'