Tunnel voor Westerwatering geeft congestie ten oosten van het spoor

09 mrt , 3:55 Gemeente
screenshot 20250308 115424
Google Street View

Het door de raad verzochte langverwachte onderzoek naar een alternatieve ontsluiting van Westerwatering is afgerond en heeft niet de uitkomsten opgeleverd waarop door een groot deel van de raadsleden gehoopt werd. Kort en goed: volgens de specialisten van Arcadis is een tunnel onder het spoor geen goed idee vanwege de problemen die dat gaat veroorzaken in andere delen van de stad. 

Volgens 'de gebruikelijke criteria' zijn er overigens buiten de spits geen grote knelpunten voor het verkeer van en naar de Zaandamse wijk en de grotere omrijdfactor tijdens de spitsuren wanneer de busbrug gesloten zal worden aangepakt met een permanente openstelling zodra er een oplossing is gevonden voor de stikstofdepositie. Maar bewoners van Westerwatering hebben daar weinig fiducie in en ervaren bovendien wel degelijk dagelijks de negatieve gevolgen van wonen in een steeds drukbevolktere wijk met maar twee ontsluitingswegen. 

Routes en gemiddelde reistijden op dinsdagen en donderdagen. Bron: Arcadis 
Routes en gemiddelde reistijden op dinsdagen en donderdagen. Bron: Arcadis 
Extra reistijd tijdens ochtend- en avondspits ten opzichte van de reistijd overdag. Bron: Arcadis
Extra reistijd tijdens ochtend- en avondspits ten opzichte van de reistijd overdag. Bron: Arcadis

Een verbetering van de bereikbaarheid van Westerwatering heeft echter negatieve neveneffecten tot gevolg in andere delen van de stad. 'Dit leidt tot het volgende dilemma: hoe verhoudt de wens voor een betere bereikbaarheid van Westerwatering zich tot de uiteenlopende effecten die een derde ontsluiting in verschillende delen van de stad veroorzaakt,' schrijft het college aan de raad.

'Uit de studie is gebleken dat de openstelling van De Binding en de realisatie van de Guisweg voldoende van invloed zijn om de omrijdfactor te verminderen. De aanleg van een derde ontsluiting verkleint de omrijdfactor verdergaand, maar het verschuift de verkeersdruk naar de oostkant van de stad en creëert daarbij andere negatieve effecten en knelpunten in de omgeving daar, met name extra verkeersdruk in de Vincent van Goghweg en Leliestraat.'

Nadere toelichting

Het vergroot bovendien de opgave om de verkeersafwikkeling via het Prins Bernhardplein na 2030 op te lossen. Het geeft extra autoverkeer op korte afstanden en is er geen technische ruimte om ook een fietsverbinding mogelijk te maken. De raadsleden krijgen later deze maand nog een nadere toelichting op deze kettingreactie van de onderzoekers.