Touringcars voorzien overstap naar andere bestemmingen bij Schans-tickets

13 mei , 14:30 Gemeente
screenshot 20250513 113309
Google Street View

De Vereniging Busvervoer Nederland (BVN) heeft ook van zich laten horen in het koor van stemmen dat zich uitspreekt over de invoering van betaald bezoek aan de Zaanse Schans. De organisatie  vertegenwoordigt ongeveer 80 procent van de Nederlandse touringcarbedrijven en is niet gelukkig met de ontwikkelingen: bezoekers zullen afhaken en daarmee ook de busbedrijven die ze vervoeren..

De bij de VBN aangesloten bedrijven organiseren, plannen en verzorgen ritten en dagtochten naar onder meer de Zaanse Schans, soms in opdracht van touroperators maar vaak ook als onderdeel van het eigen dagtochtenprogramma. 'We begrijpen dat met de opbrengsten (van de tickets) de noodzakelijke investeringen gedaan kunnen worden voor behoud van het erfgoed. Maar naar onze stellige overtuiging leidt invoering tot een aanzienlijke afname van het aantal bezoekers per touringcar. Daarmee schiet het voorgenomen toegangsticket zijn doel voorbij. De entreeprijs van 17,50 euro vormt voor organisatoren van trips naar de Zaanse Schans een dusdanige kostenstijging dat deze niet zomaar aan (internationale) klanten valt door te berekenen. Een bezoek aan de Zaanse Schans wordt disproportioneel duurder,' schrijft de vereniging aan de gemeenteraad.

Kostenexplosie

Bij een groepsgrootte van 50 mensen is dat een kostenstijging van  875 euro. 'Een groep die nu per touringcar de Zaanse Schans aandoet dient voor het parkeren 55 euro te betalen. Deze grote toename van de kosten zal in de zeer competitieve reismarkt zorgen voor het overstappen naar andere, goedkopere bestemmingen.' Het busvervoer is daarnaast een ruimtebesparend alternatief voor parkeerruimte vretende auto's, betogen de bedrijven. Een volle touringcar vormt het equivalent van 30 personenauto’s.

Gratis parkeren

'De uitstoot per kilometer is voor een reiziger per touringcar vele malen lager dan die voor automobilisten. Daarnaast is inzet van bussen efficiënt want het helpt bij het verminderen van verkeersdrukte en files. Helaas was het parkeren van touringcars op de Zaanse Schans al vrij duur vergeleken met vele andere bestemmingen, waar het parkeren van bussen soms zelfs gratis is (bijvoorbeeld de Keukenhof),' aldus de brief aan de raad. De BVN pleit daarom voor een vrij toegankelijke Zaanse Schans en als het niet anders kan in elk geval voor een lagere toegangsprijs. En voor een reductie of afschaffing van het parkeertarief voor touringcars.