De Sluispolderweg krijgt groot onderhoud en wordt veiliger voor fietsers. Onder andere door de huisvesting van asielzoekers en arbeidsmigranten in de Achtersluispolder is het fiets- en voetgangersverkeer in het gebied toegenomen. De aanleg van de Dam tot Dam fietsroute die aansluit op de Sluispolderweg versnelt dit in de toekomst nog.
De al enkele jaren in de planning zittende onderhoudswerkzaamheden bieden de gemeente de kans om de weginrichting voor alle weggebruikers verkeersveiliger te maken. Daarnaast is onderzocht of het mogelijk is om de leefbaarheid te verbeteren door een duidelijker beleid voor parkeren en het toevoegen van groen. Het resultaat is de aanleg van fietssuggestiestroken, het aanbrengen snelheidremmende maatregelen, het formaliseren van het parkeren, het realiseren van een doorlopende route voor voetgangers en van een groene verblijfplaats ter hoogte van Sluispolderweg 13.
Op de Sluispolderweg geldt een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur en daar horen idealiter vrij liggende fietspaden bij. In eerste instantie werd gedacht aan een en vrijliggend tweerichtingenfietspad aan de oostzijde van de Sluispolderweg, maar dat stuitte op weerstand bij de daar aanwezige bedrijven. 'Uiteindelijk is als beste alternatief gekozen voor fietssuggestiestroken en daarbij parkeren te faciliteren met formele vakken en een parkeerverbod op de rijweg,' schrijft het college nu aan de gemeenteraad.. 'De bocht ter hoogte van Sluispolderweg 37 wordt overzichtelijker en daardoor veiliger. De huidige scherpe bocht is dusdanig smal dat twee tegenliggers niet tegelijk door de bocht kunnen. Daarmee komt ook het fietsverkeer in het gedrang.'
Op dit moment is er nauwelijks ruimte gereserveerd voor voetgangers op de Sluispolderweg, maar die ruimte is wel noodzakelijk tussen de asielboten aan de Rijshoutweg en De Vlinder. Voor een deel komt dit in de huidige situatie doordat geparkeerd wordt op plekken waar dit niet bdse bedoeling is. Anderzijds ontbreekt een doorlopend trottoir. Ook die beide punten gaan dus aangepakt worden. De voetgangersroute met bijbehorende oversteekplaatsen sluit ook aan op het ontwerp van de met verkeerslichten beveiligde kruising NoorderIJ- en Zeedijk / Sluispolderweg, waardoor een veilige looproute van en naar De Vlinder mogelijk wordt gemaakt.
Door het formaliseren van het parkeren ontstaat een overzichtelijker wegbeeld. Laden en lossen blijft vanuit de bedrijfsvoering in sommige gevallen noodzakelijk en daarmee toegestaan. Maar om het parkeren te verhelderen worden alle formele parkeerplaatsen herkenbaar als parkeervak. Met de reconstructie van de Sluispolderweg komen er vijf officiële parkeervakken aan de oostzijde van de weg te vervallen om er een veilig voetpad aan te kunnen leggen. Aan de Bolbaken komen 20 parkeerplaatsen en ter hoogte van Sluispolderweg 83 tien. Het braakliggende gemeenteperceel Sluispolderweg 13 wordt een groene verblijfsruimte met 24 tijdelijke formele parkeerplekken. Voor het parkeren van trailers worden twee opstelplaatsen aan de Bolbaken verwijderd maar komen er drie wachtplaatsen aan de Sluispolderweg voor terug.
Een eenduidige voorrangsituatie maakt de Sluispolderweg eveneens overzichtelijker en daarom wordt de hele weg een voorrangsweg. Dat betekent dat ook fietsers straks voorrang hebben op verkeer uit de zijstraten. De snelheid van autoverkeer wordt beperkt door de aanleg van plateau’s. Een eerste globale planning geeft begin 2026 als startdatum voor de werkzaamheden aan, die nog worden voorafgegaan door klussen door de nutsbedrijven.