De PVV vindt dat bij de uitbreiding van een islamitische basisschool ook gekeken zou moeten worden naar mogelijke maatschappelijke effecten zoals segregatie, eenzijdige leerlingpopulaties en integratie binnen een wijk, maar het college maakt korte metten met dat idee. Gemeenten hebben een zorgplicht voor de huisvesting van scholen. Van álle scholen.
Maatschappelijke effecten zijn geen beoordelingscriteria voor een toekenning van extra lokalen. In schriftelijke vragen suggereerde steunfractielid Boy Boomsma dat het college de islamitische school Elif een voorkeursbehandeling zou geven met extra lokalen terwijl andere kinderen op een wachtlijst staan, maar ook dat wordt in de antwoorden naar het rijk der fabelen verwezen: schoolbesturen kunnen aanvragen indienen en die worden allemaal langs dezelfde meetlat gelegd. Het onderhoud van schoolgebouwen is geen gemeentelijke taak maar de verantwoordelijkheid van de besturen, die daarvoor geld van het Rijk krijgen.
Er zijn bij het college geen signalen bekend van ouders die zich zorgen maken over de uitbreiding van religieus onderwijs. Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap bepaalt welke scholen zich mogen vestigen in Zaanstad. Als een school hiervoor een akkoord krijgt, heeft de gemeente de plicht om te voorzien in huisvesting. Het basisonderwijs bestaat in Zaanstad voor 46 procent uit openbare basisscholen de 44 procent bijzondere scholen. Islamitisch onderwijs is goed voor 3,28 procent van alle basisscholen in de gemeente.