Prins Bernhardplein en omgeving moet ingrijpend op de schop

13 sep 2024, 10:28 Gemeente
screenshot 20240913 102251
Google Earth

Het Prins Bernhardplein en omgeving moet op de schop, vindt het college. Er komt een onderzoek om de bekijken hoe de rotonde omgevormd kan worden 'van een barrière naar het hart van en de schakel in het steeds stedelijker wordend gebied waarvan het deel uitmaakt'. De doorstroming en afwikkeling van het verkeer in dit deel van de stad moet toekomstbestendig gemaakt worden voor alle verkeersdeelnemers.

Als over enkele jaren alle woningen die nu worden gebouwd en die nog in de pijplijn zitten bewoond zijn loopt de stad zonder drastische ingrepen verkeerskundig vast. Ook komt dan de gewenste ruimtelijke en economische ontwikkeling niet van de grond. Zaanstad zet in op het sterk verbeteren van het openbaar vervoer en op comfortabele routes voor fietsers en voetgangers, maar ziet in dat dit onvoldoende is. De omgeving van station Zaandam Kogerveld alleen al krijgt er 2400 en mogelijk tot 3500 woningen bij. 

Ingesloten rotonde

De Prins Bernhardweg lag ooit als begin en eindpunt van de A7 vrij in de ruimte, maar inmiddels zijn aan de zuidzijde een nieuw Zaans Medisch Centrum en een AH XL gebouwd en zijn de woningen van het Gouwpark verrezen. Aan de noordkant is woonwijk Oostzijderpark in aanbouw en wordt het sportpark Hoornseveld gemoderniseerd en uitgebreid met een nieuw regionaal zwembad. Het nieuwe sportpark wordt aangesloten op de Prins Bernhardweg, die wordt omgevormd tot stadsweg. Daarmee is het Prins Bernhardplein niet langer het begin of de rand van de bebouwde stad, maar begint de stad al na het passeren van De Gouw.

HOV ZaanIJ

Een belangrijk onderdeel van het onderzoek naar de toekomstige inrichting van het Prins Bernhardplein en omgeving is de inpassing van het toekomstihe hoogwaardig openbaar vervoer ZaanIJ, zonder dat dit de barrièrewerking nog vergroot. Onlangs is gestart met de planstudie HOV ZaanIJ die moet leiden tot een definitief tracé voor een R-Net MetroBus. Dat tracé loopt minimaal van station Kogerveld via onder andere de Heijermansstraat en het Prins Bernhardplein naar metrostation Noorderpark in Amsterdam Noord. In Zaanstad is het de ambitie om op langere termijn het tracé door te trekken naar station Zaandijk Zaanse Schans en een aansluiting op de Zaanlijn te realiseren.

Eerdere ingrepen

Een andere wens van het college is om vanaf de nieuwe stadsweg A7 niet alleen het sportpark Hoornseveld te kunnen ontsluiten, maar ook het Oostzijderpark en het ziekenhuis, ook al om extra afwikkeling van autoverkeer via de Heijermansstraat en het Prins Bernhardplein te voorkomen. Op de kortere termijn worden al maatregelen voor het Prins Bernhardplein voorzien gelijktijdig met de herinrichting van de Heijermansstraat. Daarbij worden ook de Paltrokstraat, de rotonde Paltrok en de Dr. H.G. Scholtenstraat heringericht. Aan de plannen daarvoor wordt nog gesleuteld.