Het definitieve ontwerp van de Thorbeckeweg dat moet zorgen voor een betere doorstroming van het verkeer en het openbaar vervoer en een betere bereikbaarheid is klaar. Er komen veilige oversteekmogelijkheden voor fietsers en voetgangers en er komt meer groen,' zegt wethouder Gerard Slegers van Mobiliteit. Daarnaast wordt de omgeving rondom de weg veel leefbaarder.
Een zichtbare verandering is dat het parkeerterrein van Sportpark Poelenburg nu klaar is en het eerste groen daar is aangeplant. De veiligheid en bereikbaarheid voor fietsers heeft in het definitieve ontwerp een belangrijke plaats gekregen. De fietstunnel Zuiddijk wordt vernieuwd en er komt een 150 meter lange fiets- en voetgangersbrug bij het bedrijventerrein Ambacht in Oostzaan. Straks kunnen fietsers uit Oostzaan en Amsterdam door de fietstunnel Skoon onder de Verlengde Stellingweg doorfietsen.
Het nieuwe parkeerterrein bij het Sportpark Poelenburg krijgt nog een nieuwe aansluiting op de weg naast busstation de Vlinder. Bij de Zuiddijk wordt gewerkt aan het verlengen van de fietstunnel. De Thorbeckeweg wordt daar breder voor de komst van de Gé Frankentunnel (Thorbeckeweg - Wibautstraat). Om de tunnel te kunnen bouwen gebruikt aannemer Boskalis een divergerende diamantaansluiting - Diverging Diamond Interchange, DDI - om het verkeer om de werkzaamheden heen te laten rijden. Dat betekent vanaf half juli dit jaar tot eind 2026 het wegverkeer een stukje via de andere weghelft rijdt.
'Het gebruik van de DDI is bijzonder in infraprojecten: dit is pas het derde project in Nederland met deze innovatieve wegfasering,' zegt Arno Van Schaik van Boskalis. 'Het zal even wennen zijn voor de weggebruiker. Maar we kunnen het meeste werk uitvoeren zonder het verkeer stil te leggen of voor veel overlast te zorgen.' In aanloop naar de nieuwe verkeerssituatie in juli voert Boskalis voorbereidende werkzaamheden uit op het kruispunt. Ook kunnen mensen via een simulator ervaren hoe het is om door de DDI te rijden en er is een filmpje.
Voor de omgeving zal de aanpak van de Thorbeckeweg soms om aanpassing vragen. De omleidingen en afsluitingen vragen soms om een andere route of vervoermiddel. 'Helaas is het onvermijdelijk dat werken aan de weg ook zorgt voor hinder voor het verkeer. We proberen de overlast voor de omgeving zo beperkt mogelijk te houden maar mensen zullen er wel wat van merken. We bouwen op een postzegel en daarom staan we in nauw contact met de omgeving,' zegt projectmanager Adrie van Hoekelen.