
Zaanstad gaat drie miljoen euro steken in de tweede fase van het project Stadsweg A7. Daarmee wordt de Prins Bernhardweg tussen knooppunt Zaandam en het Prins Bernhardplein heringericht van snelweg naar stadsweg. De weg krijgt een stedelijker karakter met meer groen waarbij de maximumsnelheid omlaag gaat van 100 naar 70 en 50 kilometer per uur. Op termijn wordt de hele weg mogelijk 50 kilometer.
Om niet alleen op de Prins Bernhardweg maar ook op de open liggende Thorbeckeweg een goede doorstroming te waarborgen wordt het project Stadsweg A7 in twee fasen uitgevoerd. De al afgeronde eerste fase betrof de aanleg van een T-aansluiting net ten oosten van de Gouw, waarbij naast een volwaardige ingang vanuit zowel het Prins Bernhardplein als het knooppunt Zaandam ook een uitgang van het sportpark richting de stad is aangelegd. Nu moet er nog een T-aansluiting de stad uit komen tussen het Esso Express-tankstation en knooppunt Zaandam.
De realisatie daarvan staat komende zomer op de planning, maar onderzocht wordt nog of dit werk samen kan gaan met de werkzaamheden aan de Thorbeckeweg. Mocht dat niet wenselijk worden geacht dan wordt de klus uitgesteld tot het project Thorbeckeweg is afgerond, naar verwachting medio 2027. De aanpassing naar stadsweg heeft als doel om de gebieden rondom station Kogerveld en het sportpark Hoornseveld te ontsluiten en beter bereikbaar te maken.
De weg verandert van uiterlijk door het weghalen van de vluchtstroken en vangrails. Waar het asfalt verdwijnt, komt groen terug. Er worden 96 nieuwe bomen geplant in de bermen zodat deze entree van Zaanstad een stuk aantrekkelijker wordt. De lagere maximumsnelheid is beter voor het milieu door minder uitstoot en beperkt bovendien de geluidsoverlast





