Na de toezegging van Zaanstad dat dat er twee keer zoveel parkeerplaatsen zullen komen heeft de rechtbank Noord-Holland de aangepaste omgevingsvergunning voor tijdelijke woningen voor Oekraïense vluchtelingen in Assendelft stand gelaten. Omwonenden die tegen de bouw van de flexwoningen in het geweer kwamen bijten in het stof.
De gemeente gaf op 30 maart 2023 een vergunning af voor het bouwen van 64 tijdelijke woonunits tussen de Noorderveenweg en het Jaap Bootpad, bedoeld voor de opvang van onbtheemden uit Oekraïne. Tegen die vergunning werd beroep ingesteld door omwonenden, die onder andere aangaven dat de gemeente rekening hield met een veel te laag aantal parkeerplaatsen bij de woningen. In een tussenuitspraak van 5 juli dit jaar verwierp de rechtbank de bezwaren tegen het gebruik van het terrein, het bouwen van de woningen en de aanleg van een uitweg, en kreeg de gemeente twaalf weken de tijd om beter uit te leggen hoe ze tot het aantal parkeerplaatsen is gekomen.
Oekraïense auto's
Zaanstad liet daarop een deskundigenrapport opstellen over het aantal parkeerplaatsen en op basis daarvan is e vergunning aangepast. In de eerste versie stond dat er 0,3 parkeerplaats per woning moest komen, in de aangepaste versie is dat 0,65 geworden, dus twee keer zoveel. Dit omdat Oekraïense vluchtelingen geregeld met de auto naar Nederland zijn gekomen en hun Oekraïense auto mogen gebruiken zonder hem te registreren. Daarom verwacht de deskundige dat Oekraïense vluchtelingen net zoveel auto's hebben als bewoners van sociale huurwoningen.
Deskundigenrapport
Er komen nu in totaal 45 parkeerplaatsen, terwijl dat er eerst 21 waren. De rechtbank vindt dat de gemeente een goed rapport heeft laten maken over het aantal parkeerplekken dat nodig is. Zaanstad legt overtuigend uit waarom ze de vergunning aanpast en de rechtbank stelt verder vast dat de gemeente de omwonenden met de aangepaste parkeernorm tegemoet is gekomen. De rechtbank verklaart het beroep van de omwonenden tegen de eerste versie van de omgevingsvergunning gegrond, maar houdt de aangepaste vergunning in stand omdat daarin goed is onderbouwd waarom er 0,65 parkeerplaats per woning moet komen. De tijdelijke woonunits mochten dus gebouwd worden en mogen blijven staan zolang de omgevingsvergunning geldig is.