Meer woningen voor terrein caravanstalling Dorpsstraat Assendelft

27 sep , 11:21 Gemeente
screenshot 20240926 162426
Het plan voor maximaal negentien woningen achter de woning aan de Dorpsstraat 476 in Assendelft is 'mede vanwege de tussenkomst van nieuw beleid niet (meer) haalbaar' en in een angepaste versie is nu sprake van 23 woningen. Het erf van de monumentale boerderij aan de Dorpsstraat is sinds 2000 in gebruik als caravanstalling, maar daar wil de eigenaar vanaf.
Did Vastgoedontwikkeling, De Nijs en Imoss hebben gezamenlijk een studie uitgevoerd naar de mogelijkheden voor deze locatie, met als uitkomst 'een potentieel haalbaar initiatief, waar de gemeenteraad in  september vorig jaar mee akkoord ging. Voor nieuwbouwprojecten met een omvang van minder dan 20 woningen geldt echter sinds 2023 de norm om tenminste 30 procent betaalbaar (huur en/of koop) in het middensegment hoog te realiseren. Dit beleid is ingevoerd nadat het plan al met de gemeente was besproken en na het afsluiten van de Intentie Overeenkomst voor de bouw van de negentien woningen.

Levensloopbestendig

Het nieuwe beleid was een streep door de rekening. maar er is een mouw aan gepast. 'Uit het haalbaarheidsonderzoek is gebleken dat het mogelijk is om 35 procent van de woningen in het middensegment hoog te plaatsen. Deze woningen dragen direct bij aan de overduidelijke behoefte aan woonruimte onder starters in Assendelft en omgeving. Daarnaast beschikt het voorgestelde plan over twee woningen die naar wens levensloopbestendig gemaakt kunnen worden,' aldus de raadsinformatiebrief over het aangepaste plan. Om de zaak financieel rond te breien zijn er vier huizen toegevoegd.
Het erf is vanwege het huidige gebruik grotendeels verhard met half verharding en beton. In het verlengde van het staartstuk van de stolpboerderij is later een grote schuur toegevoegd. Daarnaast bevindt zich aan de zuidwestkant van het perceel een eveneens later toegevoegde schuur. Deze niet-monumentale toevoegsels zullen worden gesloopt om plaats te maken voor de nieuwe bebouwing. Het parkeren wordt grotendeels uit het zicht opgelost. Er komt een parkeerschuur met ruimte voor tien auto’s en een half verharde groene strook met onderbrekingen van bomen biedt ruimte aan de overige openbare plekken. De twee-onder-één-kapwoningen en de vrijstaande woning hebben parkeergelegenheid op eigen terrein.