De gemeenten in de regio hebben samen met het Bureau Toerisme Laag Holland en de Stichting Marketing Zaanstreek het karakterboek Zaanstreek - Waterland het licht doen zien. Dit werkje - dat eerder een folder dan een boek is - omschrijft de regio aan de hand van teksten en beelden.
'Een gemeente waar vernieuwing en erfgoed verstrengeld zijn, waar industriële kracht en eigenzinnigheid hand in hand gaan' is de samenvattende zin voor Zaanstad, op grond waarvan toekomstige 'samenhangende marketing, promotie en productontwikkeling, zowel voor de regio als geheel als voor de afzonderlijke kernen' vorm zal worden gegeven.
Op basis van het karakterboek wordt momenteel door dezelfde partijen gewerkt aan de ontwikkeling van zogenoemde ‘beleefbare verhalen, schrijft wethouder Marc Wit van Wormerland aan zijn gemeenteraad. 'Deze verhalen zijn van belang voor promotie en informatievoorziening, maar ook voor productontwikkeling door ondernemers en organisaties in het gebied. Voor de eerste verhaallijn wordt momenteel het thema Voedsel: proeven, zien en ontdekken verkend.'