Het Gemeenteloket in de bibliotheek in Krommenie heeft een vliegende start gemaakt. 'Met de opening van dit loket is een belangrijke stap gezet in het vergroten van de toegankelijkheid van de gemeentelijke dienstverlening,' heet dat in ambtelijke taal. Vrij vertaald: Noord is er blij mee.
En de gemeente eveneens. Het minifiliaal van Burgerzaken draagt aantoonbaar bij aan het verlichten van de druk op de balies in het stadhuis, met name tijdens piekperioden voor aanvragen van reisdocumenten en rijbewijzen. Het Gemeenteloket is sinds eind oktober 2025 in gebruik en bevat ook een informatiepunt van het klantcontactcentrum voor hulpvragen over de gemeente en persoonlijk contact.
Stijgende lijn
November was de eerste volledige maand dat het loket in gebruik was en de cijfers laten zien dat het gebruik in de opstartfase geleidelijk op gang is gekomen.
Deze toename komt mede door de reisdocumentenpiek: het totaal aantal aanvragen is gestegen in deze maanden. Het aandeel aanvragen via het Gemeenteloket is echter ook toegenomen. In november is 88 procent van de aanvragen op het Stadhuis gedaan en twaalf via het Gemeenteloket. In april is dit aandeel gestegen naar 31 pocent van alle aanvragen bij het Gemeenteloket.
Eén van de doelen was om de huidige piek in reisdocumenten en rijbewijzen op te vangen, waardoor de druk op de balies in het stadhuis wordt verlicht en zodat inwoners sneller een afspraak kunnen inplannen. In totaal zijn via het Gemeenteloket tot en met april 5055 documenten aangevraagd, waarvan 4222 reisdocumenten en 833 rijbewijzen.
Voor een aanvraagafspraak wordt gemiddeld tien minuten gerekend. De 5055 aangevraagde documenten hebben geleid tot circa 840 uur minder balieafspraken op het Stadhuis. Daardoor zijn de wachttijden tijdens de piekmaanden op het stadhuis minder hoor opgelopen.
Bijvangst
'Vanuit de Bieb is het signaal ontvangen dat het Gemeenteloket goed wordt gevonden door ouderen en inwoners die minder mobiel zijn. Daarbij biedt de locatie ook betere parkeermogelijkheden, wat de toegankelijkheid verder vergroot,´ schrijft het college aan de gemeenteraad. 'Bovendien ziet De Bieb een toename van een nieuwe doelgroep die voorheen niet of nauwelijks gebruikmaakte van de bibliotheek. Sinds de komst van het Gemeenteloket is er meer inloop van inwoners.'
Informatiepunt
Bij het informatiepunt van het Klantcontactcentrum kunnen inwoners zonder afspraak terecht met hun vragen en die blijken er voilop te leven. Sinds de opening is er een toename in het aantal gebuikers te zien. 'De ervaring is dat inwoners het prettig vinden om hun vragen persoonlijk met een medewerker van de gemeente te kunnen bespreken.'
Afhalen van reisdocumenten bij het Gemeenteloket is niet mogelijk. Die kunnen echter, net als bij het stadhuis, kosteloos bij inwoners worden bezorgd. Inwoners kunnen er wel voor kiezen om het paspoort of de ID-kaart zelf af te halen bij het stadhuis. Sinds de opening van het Gemeenteloket is een toename zichtbaar in het aantal bezorgingen. In 2025 werd circa 20 bezorgd van de reisdocumenten bezorgd; tot en met april dit jaar is dit gestegen naar circa 27 procent. Er zijn geen afzonderlijke cijfers beschikbaar voor het aandeel bezorgingen dat via het Gemeenteloket verloopt.
Kansen
De Bieb en de gemeente zien kansen om de samenwerking verder te versterken. 'Door elkaar beter en structureel te informeren over activiteiten en ontwikkelingen, kan de dienstverlening richting inwoners verder worden geoptimaliseerd. De Bieb vervult hierbij een belangrijke maatschappelijke functie als laagdrempelige ontmoetings- en informatieplek in de wijk. Door deze positie te benutten en de samenwerking te intensiveren, kunnen inwoners beter worden bereikt en ondersteund, met name op het gebied van toegang tot (digitale) dienstverlening en informatievoorziening.'