Diverse ingrepen op N203 en N246 tijdens aanpak Brug Krommenie

10 sep , 13:27 Gemeente
screenshot 20240910 133536
Google Street View
De provincie neemt diverse tijdelijke verkeersmaatregelen op de N203 en N246 in Zaanstad tijdens de vervanging van de tweedelige Brug Krommenie in de Provincialeweg tussen Wormerveer en Krommenie. Tot oktober zijn werkzaamheden gepland om te zorgen dat de brug weer kan worden bediend. Gedurende deze periode zijn tijdelijke ingrepen noodzakelijk om de veiligheid en doorstroming te waarborgen.
De brug Krommenie ligt in het gedeelte van de N203 dat een gebiedsontsluitingsweg ns en waar een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur geldt. Door de werkzaamheden aan brug A (richting Krommenie en Assendelft) wordt al het verkeer over brug B geleid. Om de kilometer per uur in beide richtingen, tussen de hectometerpalen 49.60 en 50,80. De afslag van de N203 naar de N246 richting Amsterdam is afgesloten. Uit een recent onderzoek bleek dat deze maatregel de beste oplossing biedt voor de verkeersafwikkeling op de N203. Door deze afslag af te sluiten, wordt de doorstroming op zowel de N203 als de N246 aanzienlijk verbeterd.

Gevaar voor werklieden

Bovendien was de afslag volgens de provincie problematisch vanwege de nabijheid van een werkvak, wat de verkeersveiligheid voor zowel wegwerkers als weggebruikers in gevaar bracht. Door deze afsluiting wordt niet alleen de verkeersdoorstroming bevorderd, maar ook de veiligheid gegarandeerd. Op de N203 richting Zaanstad wordt ter hoogte van hectometerpaal 49,82 een keerverbod ingevoerd. Weggebruikers wordt verzocht om 400 meter verderop via de rotonde op een veilige manier te keren.

Vanuit Krommenie richting A8

  • Op de N203 HMP 50.85 wordt er een bord F5 (voertuigen – verbod in te halen) geplaatst, zodat het duidelijk is dat er niet meer kan worden ingehaald.
  • Op de N203 worden diverse D-verkeersborden geplaatst, die de verplichte rijrichting aangeven.
  • Bij de hectometerpalen 50.75 en 50,53 wordt een bord D2 (verplicht rechts passeren, geplaatst).
  • Bij HMP 50.62 wordt een bord D3 (gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijden die de pijlen aangeven) geplaatst.
  • Bij HMP 50.03 en 49.78 wordt een bord D4 (erplichte rijrichting rechtdoor) geplaatst.
  • Bij HMP 50.75 en 50,53 wordt een bord D2 (verplicht rechts passeren) geplaatst.
  • Bij HMP 50.62 wordt een bord D3 (gebod voor alle bestuurders om het bord voorbij te gaan aan de zijden die de pijlen aangeven) geplaatst.
  • Bij HMP 50.03 en 49.78 wordt een bord D4 (verplichte rijrichting rechtdoor) geplaatst. 

Vanaf de A8 naar Krommenie

  • Op de N203 worden diverse D-verkeersborden geplaatst die de  verplichte rijrichting voor de bestuurder aangeven. 
  • Bij HMP 49.77 en 50.19 wordt een bord D2, (verplicht rechts passeren) geplaatst.
  • Bij HMP 49.86 wordt een bord D3 (gebod voor alle bestuurders om het bord voorbij te gaan aan de zijden die de pijlen aangeven) geplaatst.
  • Bij HMP 50.03 en 49.78 wordt een bord D4 (verplichte rijrichting rechtdoor) geplaatst.
  • Bij HMP 49.77 en 50.19 wordt een bord D2 (verplicht rechts passeren) geplaatst).
  • Bij HMP 49.86 wordt een bord D3 (gebod voor alle bestuurders om het bord voorbij te gaan aan de zijden die de pijlen aangeven) geplaatst.
  • Bij HMP 50.03 en 49.78 wordt een bord D4 (verplichte rijrichting rechtdoor) geplaatst.
  • Op de N203 HMP 50.07 wordt een bord C1 (gesloten voor alle bestuurders) met onderbord 'uitgezonderd werkverkeer' geplaatst.
  • Op de N203 HMP 50, 07 wordt een bord C16 (gesloten voor voetgangers} geplaatst. 

Vanaf de Vaartdijk

  • Op de Vaartdijk wordt de snelheid verlaagd naar 30 kilometer per uur.

Maatregelen op de N246

In verband met de werkzaamheden op de N203 zal de capaciteit van de afritten van de N246 naar de N203 fors beperkt worden en de provincie verwacht 'vaker en langer dan nu het geval is een terugslag op de N246'. In het deel richting het zuiden (31,38 – 33,1, tussen A8 en N203) geldt op dit moment een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur. Die snelheid gaat naar 70. Het doel hiervan is het verkeer rustiger te laten aanrijden, waardoor er beter gereageerd wordt op de wachtrij. Op de afrit vanaf de N246 bij hectometerpaal 33.3b wordt de snelheid verlaagd naar 30 kilometer per uur en op de afrit vanaf de N246 bij hectometerpaal 33.26c eveneens.

Balans vinden

Alle verkeersmaatregelen zijn noodzakelijk om de veiligheid van weggebruikers te waarborgen, de doorstroming van het verkeer te optimaliseren, de impact op lokale bedrijven te minimaliseren en de milieueffecten te beheersen, aldus het verkeersbesluit van de provincie. 'Door een duidelijke en doordachte set van tijdelijke maatregelen kan er een balans worden gevonden tussen de noodzaak van de werkzaamheden en de belangen van weggebruikers, omwonenden en de lokale bedrijven.'

Nauernasche Vaart

Beide delen van de Brug Krommenie spelen een essentiële rol in het provinciale wegennetwerk en de Nauernasche Vaart is een belangrijke vaarverbinding voor recreatief verkeer tussen het Noordzeekanaal en het noordelijke deel van Noord-Holland. De oudste brug richting Krommenie en Assendelft, dateert uit 1932 en heeft sinds oktober 2022 te kampen met bedieningsproblemen voor de scheepvaart. Beide bruggen naderen het einde van hun levensduur en zijn dringend toe aan vernieuwing.