De gemeenteraad droeg het college via een motie op om een schuine ontsluitingsbrug over de Kerksloot te onderzoeken voor de bewoners van de Eilanden van Hain in Krommenie. Die toekomstige woonwijk tussen de Marslaan en de Busch bestaat uit circa 235 koopwoningen op een aantal eilanden. En - we verklappen het maar alvast - krijgt geen brug over de Kerksloot.
Het college besloot tot een ontsluiting via de bestaande wegen in plaat van een nieuwe brug over de Kerksloot vanwege 'de (verkeers-)technische complexiteit en onuitvoerbaarheid en bezwaar vanuit de buurt,' maar daar is ook weerstand tegen. Zo is er een petitie ingediend voor een brug vanuit de Militaireweg over de Kerksloot naar het voormalige sportcomplex Slibkuil. De raad vroeg daarop om een second opinion, die de uitkomsten van eerdere onderzoeken bevestigde: een brug is technisch niet inpasbaar niet wenselijk uit het oogpunt van verkeersveiligheid. Maar de raad was nog niet overtuigd.
De motie stelde dat er nadrukkelijk gekeken moest worden naar de uitgangspunten van de varianten in de second opinion en die zijn weer tegen het licht gehouden. Uit alle eerdere ontwerpen en studies bleek dat een brug over de Kerksloot niet kan voldoen aan de uitgangspunten en de inrichtingskenmerken en afmetingen zoals deze in de gemeentelijke procesafpraken en richtlijnen van kennisinstituut Crow staan. Die richtlijnen zijn echter 'slechts' een advies en daarom is ook gekeken naar andere bruggen in ons land die daarvan afwijken.
Als uitgangspunt voor het nieuwe onderzoek werd de gekozen ontsluiting via de Gagarinstraat - Van Allenstraat - Komarowlaan genomen. Om daarvan af te wijken werden verschillende varianten en subvarianten naast elkaar gelegd. Variant 1 betreft een brug in het verlengde van het wegvak in het woningbouwplan, waarbij het hoogste punt van de brug in subvarianten is verschoven om zo een doorvaarbare brug te hebben én een zo veilig mogelijke landing te maken van de brug op de Militaireweg.
Variant 2 is een brug aansluitend op de Marslaan waardoor een schuine ontsluiting ontstaat richting de Slibkuil. In de subvarianten is gevarieerd met de mate van schuinheid, waardoor ook een verschillend aantal bruggen ontstaat:
Bij deze variant is uitgegaan van de bestaande hoogtes (bovenste impressie) en het ophogen van de Marslaan ter hoogte van de aansluiting (die daaronder). Variant 3 gaat uit van het verplaatsen van de vaarroute van de Kerksloot door het woningbouwplan. Dit betekent dat de Kerksloot geen doorvaarbare route meer wordt en er geen rekening hoeft te worden gehouden met een doorvaarthoogte. Het resultaat is een rechte dam met een duiker in het verlengde van de Slibkuil richting Militaireweg.
Deze variant heeft twee subvarianten die betrekking hebben op de wegenstructuur in de Slibkuil, omdat de bruggen in het bouwplan met deze optie immers aan de doorvaarthoogte moeten voldoen. Dat betekent één of twee bruggen in de Eilanden van Hain. Op basis van de uitgangspunten, varianten en ontwerpen zijn de volgende conclusies getrokken voor de verschillende (sub)varianten:
Voor variant 3b gelden dezelfde conclusies als voor 3a. In variant 3b komt er echter nog een brug in de wijk bij. Dit betekent dat deze variant duurder is dan 3a. Deze uitkomsten zijn allemaal gebaseerd op de beoordelingscriteria inpassing in de omgeving,hellingen, verkeersveiligheid, verkeersstructuur en globale kosten.
Gebleken is dat de ontsluiting van het nieuwbouwplan kan via de Komarowlaan en dat een tweede ontsluiting richting de Militaireweg niet noodzakelijk is, hoewel hulpdiensten woonwijken bij voorkeur vanuit minimaal twee routes willen kunnen bereiken. Een brug realiseren zonder dat er aanpassingen aan de Kerksloot, Militaireweg of het nieuwbouwplan gedaan worden, is niet mogelijk.
De varianten 1a, 1b, 2b-I en 2b-II zijn niet realiseerbaar, omdat de hellingen niet voldoen aan de gewenste hellingspercentages en de bruggen met een te steile helling aansluiten op de Militaireweg, wat verkeersveiligheidsrisico’s met zich meebrengt. De varianten 1c, 2a, 3a en 3b voldoen ook niet aan de Crow-richtlijnen, maar zijn, op basis van afwijkende voorbeelden in Nederland wel acceptabel en realiseerbaar. Deze varianten hebben daarnaast nog hun eigen voor- en nadelen.
In kostenoverzicht zijn nog niet meegenomen de ambtelijke kosten voor de gemeente en voor ruimtelijke procedures en vergunningen, het oplossen van het knelpunt op de deels te smalle Militaireweg en het verplaatsen van de huidige parkeerplaatsen, de invoering van de knip Militaireweg / Busch en planschade vanuit de omgeving. Voor de overige subvarianten kunnen de kosten afgeleid worden van deze geraamde kosten.
'Sinds 2018 is deze brug al onderwerp van gesprek. Dat is een zeer lange tijd waarin verschillende onderzoeken zijn gedaan naar de noodzaak en mogelijkheden voor een brug. Naast de verschillende opties, zijn er ook veel verschillende visies op wat nu wel of niet wenselijk is in de buurt. Deze visies en wensen zijn gebaseerd op de plek waar mensen in de buurt wonen. Het is begrijpelijk dat buurtbewoners zich zorgen maken. In dit soort situaties is het daarom noodzakelijk om naar de feiten en gevolgen te kijken. Alleen dan kan er een goede afweging van de verschillende visies, wensen en belangen gemaakt worden, waarbij we zoveel mogelijk rekening houden met de verschillende bewoners in de buurt,' schrijft het college nu aan de gemeenteraad.
'De conclusie na alle onderzoeken is dat alle opties voor een brug grote gevolgen hebben. Gevolgen die niet genegeerd kunnen worden. Dat zou geen recht doen aan de onderzoeken die zijn uitgevoerd, aan een goede en zorgvuldige besluitvorming en de belangen van bewoners. Zodoende wordt voor de locatie Slibkuil van de Eilanden van Hain geen separate brug over de Kerksloot aangelegd en zal ontsluiting via de bestaande wegenstructuur aan de Gagarinstraat - Van Allenstraat - Komarowlaan plaatsvinden.