Pekelwater in plaats van zout tegen gladde fietspaden

Foto: Gemeente Zaanstad

Vandaag is het ‘gladheidsseizoen’ begonnen, wat betekent dat tot half april de strooiploegen in de startblokken staan om de weg op te gaan bij kans op gladheid, te beginnen bij doorgaande wegen en regionale fietsroutes. Op alle fietspaden in het strooigebied wordt deze winter pekelwater in plaats van zout gebruikt.

Ook wegen waar het openbaar vervoer gebruik van maakt en wegen waar openbare gebouwen, scholen, winkelcentra, het ziekenhuis en verzorgingstehuizen aan liggen komen aan bod. Fietspaaltjes worden weggehaald zodat de strooiauto’s hun werk kunnen doen. De gemeente werkt bij de gladheidsbestrijding samen met HVC. Het kleinschalige of handmatige werk doet de gemeente zelf. Inwoners wordt gevraagd om bij (nacht)vorst niet te dicht bij bochten te parkeren, om de strooiwagens de ruimte te geven.

Snellere aanpak fietspaden

In Zaanstad kunnen veertien strooivoertuigen worden ingezet om de gladheid te bestrijden. Bij winterse omstandigheden wordt de gladheid te lijf gegaan op bijna 400 kilometer weg en meer dan 600 bruggen. Bruggen worden sneller glad. Op basis van een twee winters durende proef op het fietspad langs de N203 is besloten om tegen  gladheid op de fietspaden pekelwater in te zetten. Dat is een oplossing van zout in water en werkt sneller dat zout alleen: het hoeft niet eerst ingereden te worden.

HVC heeft voor deze nieuwe werkwijze vijf zogenoemde combistrooiers. Bij sneeuw en ijzel kunnen deze op de ‘oude’ manier zout strooien, maar ze kunnen ook pekelwater sproeien. Ook een combinatie van beide methoden is desgewenst mogelijk. Een bijkomend voordeel van pekelwater is dat er minder zout in het milieu terechtkomt.

 

 

Reacties