Tevredenheid over walstroom in haven Amsterdam; storingen vaak niet gemeld

28 apr , 11:30 Bedrijvigheid
screenshot 20250428 095648
Port of Amsterdam

Een onderzoek naar de walstroomvoorzieningen voor de binnenvaart in de Amsterdamse haven heeft uitgewezen dat slechts bijna een derde (31 procent) van de gebruikers contact opneemt met Port of Amsterdam bij een storing. Dat betekent dat storingen langer duren dan nodig zou zijn geweest.

Een enquête onder binnenvaartschippers en riviercruisekapiteins over het gebruik van de walstroomkasten leverde meer dan 100 reacties met feedback op. Walstroom is ook een terugkerend onderwerp onder bewoners van de Prins Hendrikkade in Zaandam, die geluidshinder ervaren van riviercruiseschepen die er om welke reden dan ook geen gebruik van maken en terugvallen op lawaaiige generatoren. Voor inwoners van Westzaan is herrie vanaf de overkant van het Noordzeekanaal geen onbekend fenomeen. Het onderzoek naar walstroom in de haven van Amsterdam leverde onder meer de volgende resultaten op:

  • Op veel locaties met een generatorverbod komt het verbruik goed overeen met de ligplaatsbezetting;
  • 63 procent van de gebruikers is (zeer) tevreden met het gebruik van walstroom in de Amsterdamse haven; 
  • 71 procent vindt het (zeer) makkelijk om aan te sluiten op walstroom;
  • Storingen worden meestal binnen één à twee dagen opgelost door de monteurs;
  • 22 procent van de gebruikers heeft problemen ondervonden tijdens inloggen of activeren van de walstroomkast in de daarvoor bestemde app;
  • 43 procent van de gebruikers heeft een storing ervaren; de meeste gaan over de aardlekschakelaar, zekeringen, versmeltingen en stekkerdetectie.
De bestaande walstroomkasten in de Amsterdamse haven. 
De bestaande walstroomkasten in de Amsterdamse haven.