Staking van spoorverkeersleiders ProRail leidt niet tot ontregelde ochtendspits

13 nov 2024, 9:50 Bedrijvigheid
screenshot 20230629 100418
Wikimedia / Fantaglobe11

Het viel vanochtend in onze regio mee met de drukte op de weg ondanks de staking van spoorverkeerleiders van ProRail. De ANWB spreekt van een gemiddelde woensdag. Door de staking lag het treinverkeer stil in Noord-Holland en delen van Utrecht en Flevoland. De actie is voorbij, maar de NS waarschuwen dat reizigers de komende uren nog rekening moeten houden met vertragingen en uitval van treinen.

Omstreeks 07:45 uur stond er op de snelwegen en provinciale wegen volgens de ANWB zo'n 360 kilometer file. 'Het ziet er nog niet heel anders uit dan anders.' Volgens de zegsman lijkt het erop dat de waarschuwing om thuis te gaan werken 'of andere dingen te doen' is gehoord. Dat was ook het beeld op de stations, waar slechts een enkeling werd overvallen door het nieuws over uitgevallen treinen.

Geen zak met geld

Volgens minister Barry Matlener van Infrastructuur is het eindbod van ProRail voor een nieuwe CAO is 'reëel': hij 'heeft geen zak geld om naar de onderhandelingstafel te brengen,' zei hij in het wekelijkse vragenuur in de Tweede Kamer en concludeerde daarom dat stakingen onvermijdelijk zijn. De FNV eiste een loonsverhoging van dertien procent om de inflatie van de afgelopen periode te compenseren. 'Dat klinkt als een enorm percentage, maar de vorige CAO is afgesloten vlak voor een enorme inflatiepiek,' schrijft de vakbond.

SP-Kamerlid Bart van Kent vroeg Madlener om ProRail te bellen en op te dragen met een beter bod te komen. Die antwoordde dat de lonen van Rijksambtenaren minder hard zijn gestegen en dat twee andere vakbonden wel met het bod van ProRail akkoord zijn gegaan. 'Het eindbod is helemaal in lijn met de CAO van de NS, en dat is echt een prima lijn.' Een verdere loonsverhoging zou volgens de minister jaarlijks 50 miljoen euro extra kosten en daarmee 'ten koste gaan van de kwaliteit van het spoor'.