Schiphol wil minder nachtvluchten en zet streep door privéjets

04 apr 2023, 9:50 Bedrijvigheid
screenshot 20230404 094904
Pixabay / Erich Westendarp
Schiphol gaat het aantal vluchten in de nacht beperken. Ook worden lawaaiige vliegtuigen stapsgewijs verboden en stopt de luchthaven met privéjets. Dat zegt interim-topman Ruud Sondag van de luchthaven in een interview in het AD .
'We zullen Schiphol tussen 00:00 uur ’s nachts en 06:00 uur ’s ochtends sluiten voor vertrekkende vliegtuigen, voor aankomende vliegtuigen tot 05.00 uur ’s ochtends,' aldus de Sondag. Hij verklaart de stappen om geluidsoverlast aan te pakken door erop te wijzen dat er al vijftien jaar te weinig is gedaan met de zorgen op dat vlak. 'We zien de problemen rond nachtvluchten jaar in, jaar uit stijgen. Als risico’s stijgen, dan moet je er wat aan doen. Nu maken wij er korte metten mee.' Er zijn nu in de nachtelijke uren 10.000 vluchten per jaar.

Flinke impact

Het einde van de nachtvluchten laat nog wel enige tijd op zich wachten. Sondag geeft aan dat het tot eind 2025 kan duren voordat de nieuwe regel van kracht wordt, 'maar wat mij betreft een jaar eerder'. Daarvoor is wel overleg nodig met de luchtvaartmaatschappijen, 'want het heeft inderdaad flinke impact'. Zo is 55 procent van de nachtelijke vluchten van Transavia. Maar ook komen veel vluchten van KLM uit Noord-Amerika in de vroege ochtend aan zodat reizigers gemakkelijk kunnen overstappen.
[embed][/embed]
'De gevolgen zijn aanzienlijk,' beseft Sondag. 'Dat is het dilemma van de afweging tussen het belang van vakantiegangers en van omwonenden. Die valt nu goed uit voor omwonenden.' Maar de Schiphol-topman denkt ook rekening te kunnen houden met de belangen van KLM en de hubfunctie van Schiphol. 'Wij geven de voorrang aan het netwerk van Schiphol. Daarom kunnen aankomende vluchten al om 05:00 uur weer landen om het overstapnetwerk te ontzien.' Voor vakantievluchten kunnen de maatregelen wel vervelend uitpakken.

Kort geding

De stappen die Sondag nu aankondigt, richten zich vooral op geluid, erkent hij. Maar het weren van lawaaiige vliegtuigen heeft ook positieve milieueffecten, omdat die vliegtuigen vaak ook vervuilender zijn. Meer stappen volgen nog. 'We komen op termijn met concrete voorstellen op het gebied van uitstoot in lijn met het Parijsakkoord. Die nemen we dan, net als nu met het geluid, op in onze exploitatievoorwaarden zodat iedereen zich eraan moet houden.' Morgen doet de rechter uitspraak in het kort geding van de luchtvaart tegen de krimpplannen voor Schiphol van het kabinet. Sondag ontkent dat dit zijn plannen heeft beïnvloed. 'Ik vind dat wíj maatregelen moeten nemen. We moeten niet blijven polderen, een kort geding aanspannen of roepen: groei, groei, groei, als heilige graal. Daarmee voed je alle negativiteit in het debat over de luchtvaart.'
[embed][/embed]

Zo’n reactie kon je natuurlijk verwachten van grootverbruiker nachtelijke aankomsttijden en vroege vertrekken.

Luchtvaartnieuws.nl
Luchtvaartnieuws.nl
@luchtvaart

Transavia: vakantiereiziger dupe van plannen Schiphol dlvr.it/SlyMhH

Image
15
Reply