Online supermarkt Picnic heeft in Nederland vorig jaar een verlies geleden van bijna 78 miljoen euro. Dat komt naar voren uit de jaarrekening van het bedrijf die onlangs werd gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel en waar RTL Z als eerste over berichtte. Het verlies was wel kleiner dan een jaar eerder, toen een negatief resultaat van ruim 104 miljoen euro werd geboekt.
Picnic maakte eerder al bekend dat de totale omzet vorig jaar met ruim een derde is gestegen tot meer dan 1,2 miljard euro. De verkoop van boodschappen in Nederland was daarbij goed voor bijna 800 miljoen euro, 28 procent meer dan in 2022. Ook in Duitsland en Frankrijk groeide Picnic, met respectievelijk 41 en 147 procent. Het nettoverlies kwam uit op ruim 220 miljoen euro, tegen bijna 209 miljoen euro een jaar eerder. Picnic was vooral geld kwijt aan de automatisering van de orderverwerking.
Zo werkt het bedrijf met een gerobotiseerd distributiecentrum in Utrecht, waardoor Picnic efficiënter is gaan werken. Onder meer de automatisering heeft ertoe geleid dat over de laatste periode aan het einde van het jaar in Nederland een winst in de boeken stond, zei medeoprichter en directeur Michiel Muller eerder tegen Het Financieele Dagblad. Het gaat dan wel om een brutowinst, waarin onder meer rente en belastingen niet zijn meegenomen.