Picnic en Jumbo overstag in prijzenoorlog koffie en thee: JDE Peet's grote winnaar

10 mrt , 10:45 Bedrijvigheid
screenshot 20250121 100811
Wikimedia / Alf van Beem

Jumbo en en online supermarkt Picnic moeten veel meer voor Douwe Egberts-koffie en Pickwick-thee gaan betalen om die producten terug in de schappen te krijgen. De prijsonderhandelingen met JDE Peet's, het bedrijf achter de merken, hebben niet het gewenste resultaat opgeleverd. Of Albert Heijn daarin meegaat is nog niet bekend.

Sinds begin dit jaar leverde JDE Peet's niet meer aan de supermarkten en werden met Everest, de gezamenlijke inkooporganisatie van de supers, harde prijsonderhandelingen gevoerd. Dit heeft uiteindelijk geresulteerd in een lijstje met 'adviesprijzen' vanuit de fabrikant voor merken als Douwe Egberts, Senseo, L'or en Pickwick. Dat lijstje komt neer op prijsstijgingen van 20 tot 30 procent.

Volgens topman Michiel Muller van Picnic gaat het om prijzen die voor de consument 'niet te absorberen' zijn. Picnic moet de exacte prijzen waarvoor de producten terug in de winkel komen nog bepalen, maar Muller kan nu al zeggen dat dit niet om zulke hoge prijsstijgingen zal gaan. 'We leveren dus marge in, terwijl de fabrikant zijn winstgevendheid vergroot.'