Passenger Terminal Amsterdam met overschot aan stroom: grotere klantenkring

10 nov , 14:00 Bedrijvigheid
cJyg7uTzCrq3eB2bf5fGw1Lc9GHCIFpQuouNvow5MjM1GFpEri
Port of Amsterdam

Naast de zeecruiseschepen kunnen vanaf volgend jaar ook wegvoertuigen aan de stekker bij de Passenger Terminal Amsterdam. Daar komen in het voorjaar twaalf snelladers te staan waar elektrische touringcars en in een later stadium ook bestelbussen gebruik van kunnen maken.  

Aan de tekentafel van de walstroominstallatie hield projectmanager Hendrik-Jan Oost er al rekening mee dat de stroom voor meer dan alleen de zee- en riviercruise beschikbaar moest zijn: ‘We hadden vanaf het begin het idee dat we het stroompunt voor meerdere afnemers toegankelijk moesten maken. We zagen ook dat de touringcarbranche wil elektrificeren, mits er voldoende oplaadpunten zijn. Met de twaalf snellaadpalen die Van der Sijs in april 2026 gaat neerzetten in de garage van de PTA kunnen we in die behoefte voorzien. Hiermee doorbreken we het kip-ei-verhaal.’

Ook bussen en taxi's 

Het is uiteindelijk de bedoeling dat de stroom ook aan bussen en taxi’s aangeboden kan worden. ‘De gesprekken hierover met de branche verlopen constructief. Dit is de kans om de hele cruiseketen in onze stad te verduurzamen,’ aldus Oost. Rein Boshuisen, exploitatiemanager stroom, vult aan: ‘Eén van de afnemers kan de bouwsector zijn, net als koeriers. De stad wil graag emissieloos bouwen. Sinds 1 januari van dit jaar mogen dieselvoertuigen ouder dan zestien jaar niet meer de stad in. De overstap naar elektrisch wordt gemakkelijker als je weet dat in het centrum twaalf snelladers staan. Met deze nieuwe laadpalen bij de cruiseterminal brengen we emissieloos bouwen dichterbij.’

Laadplein particulieren

Beide manner denken nog groter: een laadplein voor particuliere elektrische rijders bij de PTA zou mooi zijn. De gemeente onderzoekt die optie. ‘Op dit moment kunnen veel elektrische autorijders in deze buurt hun auto niet in hun directe omgeving opladen, omdat er in de parkeergarage van hun wooncomplex geen laadpalen zijn toegestaan in verband met brandveiligheid. Een eigen oplaadpunt voor de deur is ook niet voor iedereen haalbaar. Met een laadplein bij de PTA kunnen we meer opties bieden.' Hoewel beiden dit een mooie toepassing vinden vanuit het idee om de elektriciteit te delen, verwachten ze dat dit nog enkele jaren zal duren.

Vroege aanvraag

‘Ver voordat bekend werd dat er congestie was op het elektriciteitsnet hadden wij 30 megawatt aangevraagd voor de walstroominstallatie,’ legt Oost uit. ‘We gingen er toen nog van uit dat er twee zeecruiseligplaatsen bij de PTA zouden blijven.’ Inmiddels is het cruisebeleid dat de terminal niet meer dan 100 zeecruiseschepen per jaar zal ontvangen, en komt er vanaf 2026 nog maar één schip tegelijk aan de kade te liggen. Er is dus minder stroom voor de zeecruiseschepen nodig. ‘We hebben dat toen naar zestien megawatt bijgesteld en geven daarmee bijna de helft terug aan de stad.’ Die zestien megawatt is maximaal 100 dagen per jaar nodig voor de zeecruise. Dat betekent dat er een deel van het jaar een overschot aan vermogen beschikbaar is.