Ondernemers verliezen omzet door wangedrag bezoekers evenementen

18 dec , 13:00 Bedrijvigheid
Screenshot_20251218_115143
Google / MaryAnn Sokolskaya

De ondernemers van Zuiderhout en het Hembrugterrein maken zich zorgen over de aanhoudende overlast tijdens grootschalige evenementen bij Taets Art and Event Park. Tijdens het Amsterdam Dance Event eind oktober bleken nieuwe afspraken over bijvoorbeeld extra verkeersregelaars, routing via de Stormhoek en de plaatsing van sanitaire voorzieningen ontoereikend.

Volgens een brief van de Ondernemersvereniging Zaanstad Zuid was er sprake van agressief gedrag richting het winkelend publiek. Medewerkers en klanten werden onheus bejegend en er was sprake van wildplassen en openlijk drugsgebruik. Volgens het schrijven lijden ondernemers 'aanzienlijke omzetverliezen op belangrijke verkoopdagen,' zoals in de weekeinden. De overlast door wildparkeren en de  verkeerschaos tijdens ADE waren al bekend en zijn onderwerp van een gemeentelijke evaluatie, maar de uitwassen zijn dus nog veel ernstiger dan eerder werd gemeld.

Balans is zoek

De ondernemers op Zuiderhout en Hembrug zijn niet tegen evenementen, zo wordt benadrukt, 'maar de balans is zoek'. 'De indruk bestaat dat economische belangen van enkele evenementenlocaties zwaarder wegen dan het recht van gevestigde ondernemers om op een veilige en bereikbare manier hun bedrijf te kunnen uitoefenen. Zonder gerichte maatregelen dreigt verdere schade aan het ondernemersklimaat en aan het vertrouwen in de gemeentelijke besluitvorming.' De brief verzoekt het college om een gesprek te organiseren met de betrokken ondernemers, de politie, Taets, het Parkmanagement en andere relevante partijen 'om te komen tot structurele oplossingen vóór het nieuwe evenementenjaar 2026'.

Meer maatregelen

Ook is het verzoek om de vergunningverlening voor evenementen op en rondom het Hembrugterrein kritisch te herzien, met specifieke aandacht voor de locaties en situaties waar herhaaldelijk problemen zijn opgetreden – met een nadruk op bereikbaarheid, openbare orde, schoonmaak en ondernemersbelangen. Heldere randvoorwaarden zoals een maximaal aantal bezoekers, een verplicht calamiteitenplan voor het winkelgebied, handhaving op gedrag in de publieke ruimte en passende parkeeroplossingen buiten het winkelgebied kunnen eveneens helpen om de overlast tegen te gaan.