
De Nederlandse Spoorwegen vinden het zorgelijk dat er dit jaar al meer impactvolle storingen op het spoor zijn geweest dan de toegestane 520, tien meer dat toegestaan. Die hebben vaak 'grote impact' op reizigers, stellen NS. 'Dat is erg vervelend.'
ProRail meldde vanochtend dat het dit jaar niet aan de prestatieafspraken voldoet die zijn gemaakt met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. NS laten weten dat de spoorbeheerder maatregelen neemt om het aantal storingen naar beneden te krijgen, maar dat de oorzaken complex zijn. 'Het laat zien in welke uitdagende omgeving treinvervoerders als NS op dit moment opereren.' De vervoerder staat naar eigen zeggen in goed contact met de spoorbeheerder over de aanpak van de storingen 'en uiteraard helpen NS waar dat kan'.
Het aantal grote storingen op het spoor stijgt al jaren. In 2022 waren het er 455, in 2023 474 en vorig jaar waren er 507. Volgens ProRail is de stijging 'het gevolg van een complex samenspel van factoren' en het bedrijf noemt daarbij vier storingscategorieën: derden (42 procent), proces (tien procent), weer (vier procent) en techniek (44 procent). Bijna 59 procent van de storingen door derden bestaat uit (bijna-)aanrijdingen met personen. Daarbij gaat het voor een groot deel om zelfdoding. 'Helaas zien we een toename van het aantal verwarde personen in de spooromgeving, een beeld dat ook door de politie in haar landelijke rapportages gemeld wordt,' schrijft ProRail.





