Met toezegging van twee miljard op zak meegaander Tata Steel verwacht

14 okt , 16:00 Bedrijvigheid
Screenshot_20251014_113452
Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied

Gedeputeerde Jeroen Olthof deelt de frustratie van veel Statenleden over de vele bezwaar- en beroepsprocedures die Tata Steel aanspant tegen handhavingsbesluiten. Nu het staalbedrijf, het Rijk en de provincie een intentieovereenkomst hebben gesloten over verduurzaming van Tata met overheidssteun van twee miljard euro zou het bedrijf ook een andere koers kunnen kiezen, suggereerde hij.

Ook berichten over de forse salarisverhogingen van de directie terwijl het staalbedrijf bezuinigt op personeelsvoorzieningen roepen vragen op, bleek bij een vergadering van Provinciale Staten. Olthof ziet bij de Tata-directie wel 'absoluut goede bedoelingen, maar soms maken ze die afweging in het belang van het bedrijf'. Onder meer GroenLinks verdenkt Tata van vertragingstechnieken.

Verdubbeling salarissen

De salarisverhoging waarover Follow the Money berichtte, een verdubbeling in vijf jaar, vindt Olthof 'ontzettend ingewikkeld'. Hij heeft direct om opheldering gevraagd. De FNV sprak eerder van een 'bizarre ontwikkeling'. Meerdere fracties toonden zich tevreden dat er een intentieovereenkomst ligt met Tata, die het komende jaar moet worden uitgewerkt tot harde afspraken en garanties voor een gezondere leefomgeving. Maar er klonken ook veel zorgen over de vele 'losse eindjes', het staalslakkenprobleem en de hogere uitstoot van schadelijke stoffen na metingen van de Omgevingsdienst.

Einde van Tata?

Een toekomst zonder Tata Steel in de IJmond kwam ook ter sprake. Een scenariostudie van duurzaamheidsorganisatie Urgenda wekte interesse, maar over het algemeen was de teneur dat het te vroeg is voor een discussie daarover. Voor de BBB gaat het bespreken van alternatieven voor Tata 'veel te ver,' zei Statenlid Pieter Teeuwen. 'Een inspirerend rapport, maar nu niet aan de orde,' aldus Olthof. De VVD toonde zich bereid na te denken wat nog meer mogelijk is met het terrein. Die partij vroeg zich ook af of kooksgasfabriek 2 wel vóór 2030 kan worden gesloten, zoals Tata van plan zegt te zijn. Meerdere sprekers uitten twijfels over de haalbaarheid van die deadline.