Mes minder radicaal in aantal vluchten van en naar Schiphol

05 sep , 4:03 Bedrijvigheid
screenshot 20240904 161923

Schiphol hoeft van het kabinet minder te krimpen, heeft minister Barry Madlener van Infrastructuur bepaald. Eerder moest het maximale aantal vluchten nog terug naar 460.000 tot 470.000 per jaar, nu wordt dat waarschijnlijk 475.000 tot 485.000.  

 In de nacht komen er strengere geluidsnormen, waardoor vliegmaatschappijen in die uren stillere toestellen moeten inzetten. KLM heeft dat al toegezegd. Schiphol gaat fors hogere tarieven rekenen aan maatschappijen die lawaaiige toestellen inzetten. Zo wordt op de luchthaven het gebruik van de stilste toestellen gestimuleerd. Ook committeren KLM en Transavia zich aan een snelle vlootvernieuwing in 2025,' aldus een persbericht van het ministerie. 'Deze nieuwe vliegtuigen maken minder geluid, wat geluidswinst oplevert voor de omgeving.'

Geen rustperiodes

Een rustperiode op twee banen was een van de voorgestelde maatregelen in het pakket, maar die is geschrapt. 'Zowel vanuit de sector als omwonenden werd negatief gereageerd op dit voorstel.' Het maximale aantal toegestane vluchten in de nacht gaat van 32.000 naar 27.000. Voor de zomer ging het vorige kabinet er nog van uit dat er een verlaging nodig was naar 460.000 tot 470.000 om het geluiddoel te halen. 'Maar naar aanleiding van onder andere meer gedetailleerde informatie die in de zomer is aangeleverd vanuit de sector, lijkt het erop dat de effecten van sommige maatregelen groter zijn dan verwacht.'

Naar Europese Commissie

Waar het maximale aantal vluchten precies op uitkomt, wordt momenteel nagerekend. Tegelijkertijd wil het kabinet nu alvast de volgende stap zetten door dit pakket officieel voor te leggen aan de Europese Commissie. Dat is belangrijk vanwege de beoogde invoering van de maatregelen per november 2025. In deze zogenoemde notificatie houdt het kabinet een bandbreedte aan in het aantal vliegbewegingen van 475.000 tot 485.000. De controle van de berekeningen kan nog leiden tot een andere uitkomst. 

Trots

'Ik ben trots op dit pakket en denk dat we hiermee een goede balans hebben tussen de belangen van de omgeving en die van de luchtvaart,' zegt Madlener. 'En het maatregelenpakket is niet vrijblijvend. Vanuit de sector zijn toezeggingen gedaan over het halen van deze doelen, en daar heeft de sector ook concrete toezeggingen over gedaan. Als ze hun beloftes niet nakomen, zal dat ook gevolgen hebben.' Met dit pakket wordt de geluidbelasting rond Schiphol volgens de berekeningen met zeventien procent teruggedrongen.

‘twee banen nonstop boven Krommenie doorknallen. Dat er mensen wonen die ook nog moeten slapen of ademen (!!!) dat doet er blijkbaar niet toe. (..) Mijn huis gaat de verkoop in - met pijn in mijn hart. Maar dit hellegat is volstrekt onleefbaar geworden.’ Vliegherrie.nl.

26
Reply