Er is behoefte aan meer kwaliteit en diversiteit voor een aantrekkelijke binnenstad. Ondernemers, vastgoedeigenaren en bewoners hebben behoefte aan een meer divers aanbod van functies met kwaliteit en identiteit. Uit een marktanalyse in de nieuwe Plintenstrategie Stadshart Zaandam blijkt dat er naast winkels nog ruimte is voor kwaliteitshoreca, cultuur en andere functies.
Het beleidsdocument dat door het college naar de raad is gestuurd is tot stand gekomen in samenwerking met ondernemersvereniging BIZ Stadshart en de onlangs opgerichte Zaanse Vereniging van Vastgoedeigenaren (ZVVE). 'De strategie biedt concrete aanknopingspunten voor een aantrekkelijk, levendig én gevarieerd centrum met ruimte voor kwaliteit en diversiteit in het aanbod. Het is nu aan marktpartijen om hier verder mee aan de slag te gaan,' stelt het dagelijks bestuur.
‘We zetten ons als gemeente samen met de vastgoedeigenaren en ondernemers in voor een stadshart waar we trots op zijn. We hebben met elkaar een intensief traject doorlopen waar een mooie samenwerking uit is gegroeid. De bouwstenen die dit heeft opgeleverd zijn een mooi voorbeeld van hoe publiek-private samenwerking elkaar versterkt. Ondernemers en vastgoedeigenaren kunnen nu aan de slag met de invulling ervan, zodat er ruim baan komt voor een gevarieerd aanbod van winkels en horeca,' zegt wethouder Stephanie Onclin van Economie.
Volgens voorzitter Jan Hein Bakker van de ZVVE is het belangrijk dat pandeigenaren zich bewust zijn van hun verantwoordelijkheid. ‘Een kwalitatief en aantrekkelijk aanbod bepaalt de aantrekkingskracht van het stadshart voor bezoekers, ondernemers en investeerders. Er is grondig gekeken en gezocht naar nog ontbrekende winkels die een positieve bijdrage kunnen leveren aan het gebied. Als eigenaar heb je de sleutel tot succes in handen.’ Bakker liet zijn pand bewust niet direct verhuren: ‘In het begin kwamen vooral aanbieders van broodjes vlees langs, maar daar is al genoeg van in het centrum. Ik heb gewacht tot er een culturele ondernemer kwam met een creatief idee voor een hub, dat paste veel beter bij de kwaliteit die we hier nastreven’.
De strategie is deels gebaseerd op de ondernemersvisie Zaandam Morgen. Die is opgesteld door ondernemersvereniging BIZ Stadshart Zaandam in samenwerking met bewoners, vastgoedeigenaren en makelaars. Centrummanager Paul van Nobelen: ‘Ik ben er trots op dat Zaandam Morgen is gebruikt als eerste bouwsteen voor deze plintenstrategie. We weten dat bewoners, vastgoedeigenaren en ondernemers essentieel zijn voor een levendige en aantrekkelijke binnenstad’.
Met deze strategie hebben de ondernemers en vastgoedeigenaren een gedeeld kader om richting te geven aan een centrum dat uitnodigt tot bezoek, verblijf en herhaalbezoek. De gemeente blijft betrokken in een faciliterende rol: door het delen van de strategie, het stimuleren van samenwerking, het helpen zichtbaar maken en het inzetten op de doorontwikkeling van het centrum.