Laadproblemen en schadegevallen zitten EBS dwars

31 jan , 10:58 Bedrijvigheid
screenshot 20250131 113251
Google Street View

EBS had in december in Zaanstreek - Waterland tre kampen met een rituitval van rond twee procent. Het is onmogelijk om in de spits alle bussen te laten stoppen op de haltes tussen de toegewezen R-net-haltes zolang de problemen met een te klein baantal bussen blijven bestaan, laat wethouder Gerard Slegers de gemeenteraad weten.

'Het laten stoppen van een bus op een halte vraagt meer werk dan alleen de opdracht hiertoe geven. Het kost namelijk tijd als de bus stopt op iedere halte. Deze tijd is niet ingeregeld in de dienstregeling, die daardoor moet worden aangepast,' schrijft hij aan de gemeenteraad. Op dit moment is niet personeelsgebrek het grootste obstakel dat EBS tegenkomt, maar vooral de beschikbaarheid van materieel en laders maken het onmogelijk omj de dienstregeling uit te breiden. De busmaatschappij gaat ondertussen aan de slag met het verbeteren van de reisinformatie die vaal niet klopt. De Vervoerregio Amsterdam heeft daarvoor een actieplan geëist. . EBS gaat hiermee aan de slag.

De verwijtbare rituitval is uitval waar de vervoerder invloed op heeft, of kan hebben. Het gaat dan bijvoorbeeld om uitval doordat er onvoldoende personeel is of problemen met het materieel waardoor de bus niet kan rijden. Niet-verwijtbare rituitval is uitval waar de vervoerder geen invloed op heeft, zoals ongelukken en files.
De verwijtbare rituitval is uitval waar de vervoerder invloed op heeft, of kan hebben. Het gaat dan bijvoorbeeld om uitval doordat er onvoldoende personeel is of problemen met het materieel waardoor de bus niet kan rijden. Niet-verwijtbare rituitval is uitval waar de vervoerder geen invloed op heeft, zoals ongelukken en files.

EBS heeft afgelopen maand 26 nieuwe chauffeurs aangenomen, maar er gingen ook collega's met pensioen en van een aantal chauffeurs is het contract beëindigd omdat zij onvoldoende kwaliteit boden. Op dit moment zijn 182 van de 193 bestelde nieuwe elektrische bussen geleverd. De verwachting was dat de laatste bussen eind januari geleverd zouden worden, maar VDL heeft dit weer verschoven. Nu is de deadline gesteld op eind maart. Daarnaast komen er voor de zomer nog vier extra bussen van 13,5 meter bij. Er zijn daarmee nu nog niet voldoende bussen om de dienstregeling volledig elektrisch te rijden. 

Laadproblematiek  

In oktober ontstonden problemen met de laadinfrastructuur van de nieuwe emissieloze bussen. In december leken deze grotendeels onder controle te zijn waardoor het overgrote deel van de bussen de dienstregeling kon blijven rijden. Na de kerstvakantie bleken de problemen zich echter te hebben opgestapeld door een lagere beschikbaarheid van technisch personeel in de vakantie, zowel bij EBS als bij laadpaalleverancier Siemens. Hierdoor schoot de rituitval weer omhoog.

Schades

'Op dit moment is EBS hard aan de slag met Siemens om de laadproblemen te verhelpen. EBS is gestart met het draaien van nachtdiensten. Door deze mensen wordt het laden gedurende de nacht nauwkeurig in de gaten gehouden om te voorkomen dat er ’s ochtends niet-opgeladen bussen klaar staan voor de chauffeurs,' schrijft Slegers. 'Daarbij wordt er extra technisch personeel ingehuurd om de bussen die op reparatie wachten zo snel mogelijk weer de weg op te hebben. Helaas blijken kleine schades aan de VDL’s meer impact te hebben dan kleine schades aan de oude bussen.'

Al bij een kleine schade moet de bus uit de dienstregeling worden gehaald om grotere problemen te voorkomen. Onderdelen moeten dus eerder vervangen worden, maar deze onderdelen moeten dan wel geleverd kunnen worden. EBS doet nog onderzoek naar de reden dat er meer schades zijn dan voorheen.