
PostNL zet 1000 extra medewerkers, extra busjes, uitgebreidere sorteercentra en meer bezorgdagen in voor de drukke feestdagenperiode. In aanloop naar Black Friday, gevolgd door Sinterklaas, de kerstdagen en nieuwjaar, bezorgen bedrijven als PostNL en DHL ieder jaar miljoenen extra pakketten en poststukken.
Op piekdagen zijn volgens PostNL ongeveer 1250 vrachtwagens onderweg en maken pakketbezorgers rond de 6300 ritten. 'Zondag 30 november, na Black Friday, is een extra bezorgdag om zoveel mogelijk cadeautjes namens de sint te bezorgen. Maandag 22 december is een extra bezorgdag om de grote hoeveelheden kerstkaarten te bezorgen,' meldt PostNL. In deze periode wordt ongeveer tien keer meer post verstuurd dan op normale dagen buiten de feestdagen. Ook kantoorpersoneel wordt ingezet bij de bezorging en sortering.
Het postbedrijf kan wel wat goodwill van het publiek gebruiken. Onder de streep kwam PostNL het afgelopen kwartaal 23 miljoen euro te kort. In het derde kwartaal van vorig jaar bedroeg het verlies nog 21 miljoen euro. Het postvolume zakte met vijf procent, hoewel stempassen wel voor extra post zorgden. De hoeveelheid pakketten steeg met één procent.
PostNL kampt al langer met dalende aantallen brieven. Het kabinet kwam de onderneming tegemoet met een snellere verruiming van de bezorgtijd van post van particulieren. Daardoor mogen er al vanaf 2027 drie dagen overheen gaan voordat een brief of kaart bij iemand op de mat ligt. Volgens PostNL is dat echter nog niet voldoende. Maar een postzegel kost vanaf 1 januari 2026 wél 1,40 euro binnen Nederland.




