De provincie heeft een gebiedsadvies gemaakt voor de nieuwe indeling van het luchtruim en heeft dit naar demissionair minister Robert Tieman van Infrastructuur en Waterstaat gestuurd. De verwachte 'aanzienlijke toename' van de geluidsoverlast in Wormerland en het noorden van Zaanstad is volgens de reactie 'onacceptabel'.
'Deze toename in Wormer, Wormerveer, Krommenie en Assendelft vindt bovendien plaats in een gebied dat al lange tijd te maken heeft met een forse geluidbelasting van vliegtuiglawaai, zowel overdag als ‘s nachts,' schrijft de provincie. Voormalig minister Barry Madlener liet eerder weten dat een toename van het vliegtuiglawaai nog niet zeker was, en dus eist de provincie beter onderzoek 'zodat helder en concreet wordt om welke effecten het ter plaatse gaat'.
'Inwoners van Zaanstad ervaren al vele jaren structurele hinder door vliegverkeer van Schiphol. Deze hinder komt niet van één baan, maar ontstaat door het gecombineerde gebruik van de Polderbaan en de Zwanenburgbaan. Dit leidt tot een cumulatie van hinder. Daar komen nu zorgen bij over de mogelijke toename van het aantal vliegtuigbewegingen richting de Polderbaan. De gemeente Zaanstad vraagt aandacht voor deze situatie en pleit voor maatwerk, waarbij het stapelende effect van hinder serieus wordt meegenomen.'
Zaanstad pleit net als andere gemeenten voor een nachtsluiting. 'Deze maatregel is een noodzakelijke stap om de verstoorde balans tussen Schiphol en haar omgeving herstellen en de leefbaarheid voor omwonenden merkbaar verbeteren. Bij de verdere uitwerking van het schetsontwerp (en van het hoger naderen) moeten zodanige routes worden ontworpen c.q. maatregelen worden getroffen dat ook in Wormerland en het noorden van Zaanstad sprake is van een werkelijke afname van de hinder. Zodat het doel van verbeteren van de leefbaarheid door de nieuwe indeling van het luchtruim ook in deze regio wordt bereikt,' is in het gebiedsadvies te lezen.
Het Programma Luchtruimherziening is een samenwerking van het Rijk, defensie, Luchtverkeersleiding Nederland en Schiphol om het Nederlandse luchtruim 'efficiënter, schoner en stiller' in te richten. Het doel is om ruimte te creëren voor zowel civiel als militair vliegverkeer, terwijl 'de overlast voor omwonenden vermindert en duurzaamheid wordt bevorderd'. Voorlopig lijkt dat dus in onze regio nog niet erg te lukken.