GVB moet volledige elektrificatie uitstellen, EBS op dat gebied voorop

06 okt , 14:00 Bedrijvigheid
Screenshot_20251006_122203
YouTube / EBS
Een e-bus van EBS.

Wat EBS in Zaanstreek - Waterland ondanks vele tegenslagen al lukte komt nu ook in zicht voor het GVB in Amsterdam: een volledig elektrische vloot. Dat wordt met 2028 later dan de eerdere doelstelling van eind 2025, maar ruimschoots vóór de landelijke deadline van 2030. Eind dit jaar rijdt naar verwachting zo’n 80 procent van de GVB-bussen op stroom.

Elektrische bussen kunnen met dezelfde hoeveelheid energie vier keer verder rijden dan dieselbussen en wanneer de stroom afkomstig is van Nederlandse windmolens, zoals bij EBS, dan daalt de CO2-uitstoot naar nul. Dit maakt het busvervoer één van de meest milieuvriendelijke vormen van transport. Leveringsproblemen voor vertraging in de invoering van elektrische bussen. Volgens bestuurslid Gerard Slegers van de Vervoerregio is de vertraging voor het GVB ontstaan doordat niet alle bussen op tijd geleverd kunnen worden. Dat euvel zat ook EBS dwars bij de start in de Zaanstreek. 

Door de vertraging staat de levering van de laatste 39 Amsterdams e-bussen nu gepland voor 2027. Ook de bouw van enkele laadlocaties loopt iets achter. Deze worden naar verwachting in 2026 operationeel. Zodra nieuwe elektrische bussen worden geleverd vervangen ze de dieselbussen die nog rijden. De oudste en meest vervuilende bussen gaan als eerste uit dienst. Amsterdam heeft een uitstootvrije zone in het centrum en een milieuzone binnen de ring A10. Het GVB heeft de benodigde ontheffingen om in de stad te mogen rijden.