Het ondernemersklimaat is er in Wormerland niet op vooruit gegaan sinds het wegvallen van de ondernemersvereniging begin 2024. Uit de resultaten van de MKB-enquête 2025 blijkt dat het onderwerp 'aandacht vraagt,' schrijft het college van de buurgemeente aan de raad.
Hoewel de enquête uit kostenoogpunt gebundeld is opgesteld met Oostzaan, zijn de resultaten voor Wormerland wel afzonderlijk geanalyseerd. Oostzaan komt iets beter uit de antwoorden tevoorschijn, maar in beide gemeenten schort het volgens ondernemers aan communicatie en betrokkenheid. Tenminste - bij diegenen die reageerden. In Wormerland werden in totaal 1994 ondernemers via adressen van de Kamer van Koophandel met een uitnodiging per post benaderd om de digitale vragenlijst van het bureau Lexnova Marktonderzoek in te vullen. De respons bedroeg 84 ingevulde vragenlijsten, ofwel circa vier procent. Het college noemt dat percentage 'redelijk'.
Het onderzoek omvatte de thema’s ondernemersklimaat en gemeentelijke dienstverlening; communicatie en beleid; prijs-kwaliteitsverhouding; het imago de van gemeente en bekendheid van het Startersloket. Om een vergelijking te kunnen maken, zijn de resultaten afgezet tegen een vorige meting uit 2021 en het landelijk gemiddelde van deelnemende gemeenten aan deze ondernemersenquête in 2025. De belangrijkste cijfers op een rij:
Wat het ondernemersklimaat scoorde Wormerland lager dan het landelijk gemiddelde en ook lager dan bij de vorige meting. Ook de waardering voor afzonderlijke aspecten van de gemeentelijke dienstverlening laat een dalende trend zien. Negatieve uitschieters zijn:
Wat communicatie en beleid betreft was er een lichte stijging ten opzichte van 2021, maar desondanks blijkt dat ondernemers onvoldoende zicht hebben op wat de gemeente onderneemt. Zij hebben vooral behoefte aan meer zicht op veranderende lokale regelgeving, op wegwerkzaamheden en omleidingen en aan netwerkmogelijkheden. Ondernemers is ook gevraagd om met een cijfer van één tot en met tien aan te geven of de gemeente voldoende investeert in voorzieningen voor ondernemers zoals bedrijventerreinen, winkelgebieden, evenementen en parkeervoorzieningen. Wormerland scoorde relatief laag (4,5) tegenover een landelijk gemiddelde van 5,5.
Op basis van de resultaten is een zogenoemde prioriteitenmatrix opgesteld voor het verbeteren van het ondernemersklimaat. Verbeterpunten zijn klantgerichtheid, begrip en snelheid van betalen. Sterke punten om te behouden en uit te dragen zijn de snelheid van de dienstverlening en de betrouwbaarheid.
De resultaten van de MKB-enquête laten zien dat het ondernemersklimaat in Wormerland op onderdelen onder druk staat. De algemene tevredenheid is ten opzichte van 2021 afgenomen. Aanbevelingen om die trend om te buigen zijn:
Dit najaar wordt het initiatief Ondernemend Wormerland gelanceerd, opgestart door een lokale ondernemer en gefaciliteerd door de gemeente. Dit platform biedt een herkenbaar en samenhangend aanbod voor ondernemers, gericht op ontmoeting, informatie en samenwerking. 'Door dit initiatief te steunen, werken we aan een sterker ondernemersklimaat waarin ondernemers zich gehoord en ondersteund voelen,' aldus het college.