Fysieke winkels in binnensteden winnen terrein ten opzichte van het web

09 okt , 4:04 Bedrijvigheid
Screenshot_20251008_121607
Google Street View

Onze binnensteden bruisten in het derde kwartaal van leven. Uit de nieuwste passantendata van onderzoeksbureau RMC blijkt een opvallende stijging van negen ten opzichte van dezelfde periode in 2024 - een groei die in jaren niet is voorgekomen.  

RMC meet winkelpubliek met slimme sensoren die elk half uur smartphonesignalen registreren. De cijfers tonen aan dat fysieke winkels terrein winnen. 'Veel retailers vertellen ons dat hun groei momenteel vooral uit fysieke winkels komt, niet uit online verkoop,' aldus Huib Lubbers, directeur van RMC.  Het bureau meet standaard ook in Zaandam, maar heeft over de stad geen cijfers gedeeld. Het winkelgebied wordt echter niet genoemd bij de dalers Nijmegen en Alkmaar.

Vervagende verschillen

Door thuiswerken en deeltijdwerk vervagen de verschillen tussen winkeldagen. De verschillen  qua drukte tussen maandag en zaterdag nemen af. Ook seizoensverschillen laten die trend zien: het tweede en derde kwartaal zijn al drie jaar drukker dan het traditionele vierde kwartaal. De vier grootste steden zagen een stijging van liefst 15,05 procent in bezoekersaantallen. Middelgrote steden groeiden met 5,7 procent, maar de verschillen zijn groot. Verdere analyse moet uitwijzen wat deze verschuivingen veroorzaakt. 

Vierde kwartaal onder druk 

Hoewel het vierde kwartaal traditioneel het drukste is, lijkt die rol te verschuiven. Sinds corona is het derde kwartaal drukker geweest dan het vierde en ook dit jaar zien de onderzoekers geen reden om aan te nemen dat het niet zo zal zijn. Toch wordt verwacht dat retailers hogere bonbedragen zullen schrijven rond Black Friday, Sinterklaas en Kerstmis, waardoor de omzet mogelijk in het vierde kwartaal wel hoger uitvalt.