De Fietsersbond en reizigersorganisatie Rover roepen de NS op geen vervolg te geven aan de proef met fietsreserveren in de trein. Het verplicht reserveren van een fietsplek leverde volgens hen vooral veel problemen op, tijdens alle momenten van de reis.
De twee belangenorganisaties noemen de pilot 'een digitale schijnoplossing voor een fysiek probleem: te weinig ruimte voor fietsen in de trein'. Het experiment met verplicht reserveren had plaats van 10 juli tot en met 15 september. De vervoerder wil de maatregel invoeren omdat het meenemen van fietsen in de top vijf van klachten van treinreizigers staat. De Fietsersbond en Rover zijn al
vanaf het begin tegen het plan. Ze ontvingen samen
bijna 200 klachten over de pilot .
Geen garantie op een plek
Vooral het gegeven dat een reservering geen garantie bood op een daadwerkelijke plek voor de fiets leidde tot veel bezwaren. 'Bij het plannen van de reis kwamen veel reizigers technische drempels en systeemfouten tegen. Reizigers die hun overstap niet haalden, waren niet zeker van een beschikbare plek in de volgende trein,' aldus de twee organisaties. 'De reiziger is verplicht te reserveren, maar de NS zijn uiteindelijk niet verplicht de plaats ook aan te bieden,' ziet directeur Esther van Garderen van de Fietsersbond. 'De fietsreservering blijkt dus niets waard en de pilot is wat ons betreft mislukt.'
Evaluatie
De NS laten in een reactie weten dat alle ervaringen en binnengekomen klachten worden verzameld en geëvalueerd. 'Er kwamen ook klachten binnen van treinreizigers die zelf geen fiets bij zich hadden,' aldus een woordvoerster. En reizigers die hun fiets mee wilden nemen in de trein konden er volgens haar soms niet terecht omdat er koffers in de weg stonden. 'We gaan nu intern onderzoeken wat er wel werkt en wat niet bij de verplichte fietsreservering.'