'Uit parkeerdrukmetingen rond het winkelcentrum van Krommenie blijkt dat niet in alle straten de parkeerdruk hoog is. ln sommige delen van Krommenie zijn nog vrije plaatsen beschikbaar die beter benut kunnen worden. De huidige blauwe zones blijven intact. ln de nieuwe parkeervisie is vastgelegd dat de gemeente de blauwe zones niet uitbreidt.' Dat schrijft het college aan de lokale winkeliersvereniging Doka.
Die had haar zorgen gedeeld over het parkeerbeleid in het centrum van Krommenie en de wens voor meer kortparkeerplaatsen voor winkelend publiek. 'De leefbaarheid van de kernen is gebaat bij een goed aanbod van winkels en voorzieningen, en wij erkennen dat bereikbaarheid een essentieel onderdeel is hiervan,' begint het antwoord. Maar... 'Wij zetten met name in winkelgebieden in op gedifferentieerd parkeerbeleid om ondernemers te ondersteunen. Op deze manier faciliteren wij mensen die komen winkeien en voorkomen we dat bezoekers de hele dag blijven staan en er geen ruimte meer is voor andere klanten om te parkeren.'
Het parkeerbeleid van Zaanstad dat binnenkort aan de gemeenteraad wordt voorgelegd richt zich op 'efficiënt gebruik van beschikbare ruimte,' schrijft het college verder. 'Bij nieuwe gebiedsontwikkelingen parkeren bewoners op eigen terrein. Voor werknemers geldt dat zij zoveel mogelijk buiten het directe centrum, of op eigen terrein moeten parkeren. Bezoekers van het centrum worden aangemoedigd gebruik te maken van parkeergarages, zoals die bij het Durghorstplantsoen.' Die garage is eigendom van DekaMarkt en in eerste instantie bedoeld voor klanten van de supermarkt, maar wethouder van Mobiliteit Gerard Slegers telt de parkeerplekken graag mee als openbaar.
'De parkeeropgave in Krommenie vraagt om een aanpak die duurzaam en efficiënt is. De bereikbaarheid per fiets willen wij verbeteren door het aanleggen van betere fietsverbindingen tussen Wormerveer en Krommenie. Ook zijn wij op andere manieren bezig met het verbeteren van de verblijfskwaliteit en daarmee de aantrekkelijkheid van het winkelcentrum. Als de parkeerdruk een blijvend probleem is zal het invoeren van gereguleerd parkeren met een vergunning voor bewoners een uitkomst kunnen bieden voor het verlagen van de parkeerdruk,' aldus het college. 'Wij blijven openstaan voor een constructief dialoog om samen met u te werken aan een leefbare en toegankelijke winkelomgeving voor zowel winkeliers als bewoners.'