
Als het aan de afdeling Groepsproductontwikkeling van cruisemaatschappij Viking ligt zet de Zaanse Schans snel stappen om te groeien als attractie voor riviercruise-passagiers uit Noord Amerika en het VK. En daar horen betaalde tickets bij. 'Het is een misvatting waar wij nogal eens tegenaan lopen: dat het heffen van entree de bezoekersaantallen laat instorten. Onze gasten zijn zeer gevoelig voor ondermaatse kwaliteit, maar we zien die gevoeligheid ten aanzien van van prijzen nauwelijks.'
En met de kwaliteit op de Schans is nog wel ht nodige aan te merken, volgens de tweede man van de afdeling die in een brief aan de lokale politiek toegeeft vooral expertise te hebben op het gebied van bestemmingen met een hoge kwaliteitsbeleving: erfgoed, geschiedenis en cultuur. Dat lijkt allemaal samen te komen op de Zaanse Schans, maar zo simpel is het niet. 'Een twintigtal jaren geleden hebben we in de meeste van onze reizen die Nederland aandeden Kinderdijk opgenomen. Toen en nu gaat de voorkeur van onze gasten uit naar een zo authentiek mogelijke ervaring, met goede gidsen die degelijke uitleg kunnen geven en die vragen bekwaam kunnen beantwoorden.'
Hem viel destijds op dat de Schans geen eigen, duidelijk herkenbare gidsen had en 'dat de bezoekerservaring meer leek op die van een educatief pretpark zoals het Epcot center in Orlando, Florida'. 'We hebben vanaf het begin met de verschillende vertegenwoordigers van Kinderdijk gesprekken gevoerd om de bezoekersstroom goed te organiseren en ervoor te zorgen dat lokale (fietsers en wandelaars, min of meer) en buitenlandse bezoekers elkaar niet in de weg zaten. Zo hebben we bijvoorbeeld samen met Kinderdijk een oude vrachtschuit voor personenvervoer laten ombouwen om een deel van onze gasten, die wat minder goed ter been zijn, op die manier iets verder het gebied in te brengen om daar een molen te bekijken die doorgaans niet zoveel bezoek krijgt.'
Randvoorwaarden die volgens de analyse van de cruise-expert op de Zaanse Schans ontbreken zijn een veilige verkeerssituatie en een goede balans tussen het erfgoed en de commercie. Bovendien speelt het narratief over de locatie in de beleving van buitenlandse bezoekers nu nauwelijks een rol. 'Hoe krijgt iemand uit het buitenland mee dat in dit kleine gebied aan de Zaan decennia lang producten werden gemaakt die in elk huishouden in Nederland een begrip waren en vaak nog steeds zijn? Met het Zaans Museum is die potentie er. En ik neem aan dat er ook andere partijen bestaan die zich met het erfgoed van de streek bezighouden.'
De grote diversiteit aan molens op de Schans is hét onderscheidende verschil met Kinderdijk, maar daar wordt onvoldoende van geprofiteerd. Adviezen van Viking zijn:
'We hebben er allemaal baat bij om de problematiek in de bezoekerseconomie aan te pakken. Ondernemers, gemeentes en overheden zitten allemaal in dat schuitje, want niemand vaart wel bij ongereguleerde bezoekersstromen die gebruikmaken van voorzieningen zonder iets bij te dragen. En daar is wereldwijd, maar ook zeker voor de Zaanse Schans, haast bij geboden,' luidt de uitsmijter van de analyse.





