Consumentenbond overweegt rechtszaak tegen Albert Heijn

03 jul 2023, 8:24 Bedrijvigheid
screenshot 20230703 082221
Google / Richard Ooms

Supermarkten van Albert Heijn gaan nog steeds de fout in met onjuiste kassabonnen, terwijl Jumbo en Plus hun leven hebben gebeterd. De Consumentenbond stelt dat 'intensieve gesprekken' tussen de bond en deze laatste twee ketens resultaat hebben gehad. AH komt de afspraken echter niet na en zet nog steeds aanbiedingen met een verkeerde prijs op de bon.

De bond onderzoekt daarom juridische stappen tegen de Zaanse grootgrutter. Eind april meldde de Consumentenbond dat voor het derde jaar op rij was gebleken dat er veel was misgegaan met de prijs die bij artikelen in het schap staat en de prijs die aan de kassa wordt afgerekend. De prijs van één op de zes gekochte aanbiedingen bleek aan de kassa niet te kloppen. Die fouten waren in de meeste gevallen in het nadeel van de consument. De bond eiste dat de supers de problemen voor 30 juni zouden oplossen.

De directies van AH en Jumbo beloofden dat klanten producten met een verkeerde prijs op de bon gratis zouden krijgen. Ook zouden ze zogenoemde mysteryshoppers inhuren om de fouten op te sporen en onjuiste prijsborden weghalen. Bij Jumbo is dat ook echt gelukt en ook Plus haalde veel onjuiste prijsborden uit de filialen. 'Maar Albert Heijn komt, ondanks herhaalde verzoeken van de Consumentenbond, niet over de brug met rapportages van de beloofde extra controles,' aldus de bond. Verder staan er nog steeds fouten op de bon, hangen er reclameborden in de winkel met prijzen die sinds oktober 2022 niet meer kloppen en komt AH de toegezegde prijsgarantie niet na.

Oneerlijke handelspraktijk

Ook weten kassamedewerkers niet van de garantie en wordt een product niet gratis meegegeven wanneer de bon niet klopt. 'Fouten op de kassabon zijn een oneerlijke handelspraktijk. Daarom onderzoekt de Consumentenbond nu juridische stappen tegen Albert Heijn om een einde te maken aan deze situatie,' zegt directeur Sandra Molenaar. Verder moeten alle drie de supers van de bond met een plan komen om klanten te compenseren voor foute kassabonnen van de afgelopen jaren.