Bijzonder nieuw asfalt op de A10 met vezels in plaats van polymeren

11 okt , 17:00 Bedrijvigheid
Screenshot_20251011_144458
Rijkswaterstaat

De volledig nieuwe asfaltlaag op de A10 Oost tussen Watergraafsmeer en Amstel is anders dan gebruikelijk. Het innovatieve mengsel bevat vezels in plaats van polymeren en is duurzamer dan het traditionele materiaal.  

‘Asfalt bestaat uit zand, vulstoffen en steentjes die samen met bitumen, het zwarte olieachtige bindmiddel, een stevig en stabiel wegdek vormen. Om die lijm in fijne zoab-mengsels sterker te maken werd jarenlang polymeerbitumen toegevoegd. Dat gaf wel extra stabiliteit, maar bemoeilijkte hergebruik en zorgde voor meer uitstoot door de hoge verwerkingstemperaturen,' legt  Marco Oosterveld van wegenbouwer BAM uit. 

Ook in raceauto's

In het nieuwe zeer open asfaltbeton zijn polymeren vervangen door acrylvezels. ‘Deze vezels werken als wapening: ze verouderen niet, verlengen de levensduur en versterken het asfalt. Ze worden ook toegepast in vliegtuigen en raceauto’s en zijn voor de wegenbouw versneden tot haartjes van 3,2 millimeter. Daardoor kan het mengsel met standaard bitumen worden gemaakt bij lagere temperaturen. Dat bespaart energie en maakt hergebruik eenvoudiger. Een belangrijke stap richting een circulaire asfaltketen,' aldus Oosterveld in gesprek met Rijkswaterstaat.