Door het faillissement van Dinner Train zijn in totaal 3420 klanten achtergebleven met een ticket dat waarschijnlijk niets meer waard is. Dat staat in het eerste faillissementsverslag over de aanbieder van luxe diners in treinen die onder meer de Zaanlijn aandeed. Er is nog geen nieuws over een eventuele doorstart.
Dinner Train ging eind augustus failliet nadat veel ritten waren uitgevallen. Het bedrijf laat een schuld achter van zeker 1,2 miljoen euro. Een groot deel van die schulden bestaat uit dinertickets, die bij elkaar bijna 870.000 euro waard zijn. Daarnaast hadden leveranciers nog geld tegoed van het in Oisterwijk gevestigde bedrijf, schrijft de curator. Die vorderingen tellen op tot 300.000 euro, maar dat bedrag kan nog stijgen, omdat niet alle leveranciers zich hebben gemeld. Ook de Belastingdienst eist nog geld.
Curator Fred Froger doet onderzoek naar de precieze oorzaak van het bankroet, maar schrijft al wel dat het bedrijf grote financiële problemen had door de coronapandemie en de energiecrisis die volgde op de Russische inval in Oekraïne. Tijdens lockdowns konden de diners in de trein niet doorgaan. In 2022 werd de elektriciteit om de treinen te laten rijden erg duur, terwijl Dinner Train die kosten niet meer aan klanten kon doorberekenen die al eerder een ticket hadden geboekt. In de daaropvolgende jaren vielen treinen geregeld uit door technische problemen, waarna het aantal reserveringen sterk daalde. Uiteindelijk vroeg het bestuur zelf faillissement aan.