App Albert Heijn nu in vijf vreemde talen; app voor medewerkers in zes

10 nov , 12:00 Bedrijvigheid
Screenshot_20251110_105017
Albert Heijn

De AH App is er nu ook in het Duits, Frans, Turks en Pools. Daarmee maakt Albert Heijn het digitale boodschappen doen eenvoudiger voor 'een groeiende groep klanten die niet in het Nederlands winkelt'. De vertalingen zijn ontwikkeld met generatieve Artificiële Intelligentie; dezelfde technologie waarmee vorig jaar al een Engelstalige versie werd gelanceerd. Grappig detail: het oer-Hollandse woord 'korting' heeft kennelijk nergens een vertaling nodig.

Inmiddels maken meer dan 225.000 klanten daar actief gebruik van, laat de supermarktketen weten. Ook is de digitale toegankelijkheid van de AH App en website verbeterd en is de app voor medewerkers nu beschikbaar in meerdere talen. Voor iedereen. 'Maandelijks gebruiken zo’n vijf miljoen mensen onze AH App. Door die meertalig te maken helpen we klanten in hun eigen taal en maken we boodschappen doen toegankelijker voor iedereen,' zegt Sjoerd Holleman, directeur strategie, product & analytics bij Albert Heijn.

Medewerkers

AH zet generatieve AI niet alleen in voor klanten, maar ook voor medewerkers. In de winkels werken duizenden mensen met uiteenlopende achtergronden en talen. Om iedereen goed te kunnen informeren is de medewerkers-app die dagelijks wordt gebruikt in de ruim 1250 winkels nu beschikbaar in zes talen: Engels, Oekraïens, Pools, Chinees, Spaans en Syrisch-Arabisch.