Ahold Delhaize verwacht weinig last te hebben van de handelsoorlog die is ontstaan na de aangekondigde importheffingen van de Verenigde Staten. Dit meldde het concern gisteren na afloop van zijn aandeelhoudersvergadering in het Zaantheater, nog voordat de Amerikaanse president Donald Trump die heffingen voor de EU - en de rest van de wereld behalve China - onverwacht terugdraaide naar tien procent. Voor de Unie betekent dat een halvering.
In de VS heeft Ahold Delhaize supermarktketens als Food Lion, Stop & Shop en Hannaford. 'Het overgrote gedeelte van de toeleveringsketens van onze Amerikaanse merken bevindt zich in Amerika, de meeste producten worden lokaal ingekocht,' aldus Ahold Delhaize. Het concern haalt ongeveer 60 procent van zijn inkomsten in de Verenigde Staten. Los van de heffingen hebben grote merken in de VS momenteel last van boycots van consumenten omdat ze zonder protest een knieval maakten toen de regering Trump-II DEI-beleid de nek omdraaide.
Diversity, equity, and inclusion (diversiteit, gelijkheid en inclusie) is opeens een verboden concept geworden in de VS, wat niet alleen bijvoorbeeld transgenders en niet-heteroseksuelen tot outcasts heeft gemaakt, maar ook niet-blanken, gehandicapten, sociaal achtergestelden en zelfs vrouwen. Mensen uit deze groepen op belangrijke posities hebben dat volgens de nieuwe Amerikaanse moraal niet aan zichzelf en hun prestaties te danken, maar slechts aan 'woke' DEI-beleid. Ahold Delhaize meldt op de website nog steeds vast te houden aan de oude uitgangspunten.
'Bij Ahold Delhaize staan we open voor iedereen. We streven naar een 100 procent genderbalans, een 100 procent afspiegeling van de gemeenschappen die onze merken bedienen en een cultuur die 100 procent inclusief is. Dit betekent dat we samen een plek creëren waar onze medewerkers zich welkom voelen en echt zichzelf kunnen zijn,' schrijft topman Frans Muller. 'Zonder onze toegewijde teams wereldwijd zouden we niet zijn waar we nu zijn. Ik geloof echt dat we samen sterker staan.'
'Wat ik heb gemerkt is dat wanneer onze medewerkers betrokken zijn en het gevoel hebben dat hun bijdrage gewaardeerd wordt, dit terug te zien is in onze winkels en de ervaring van onze klanten. Ongeacht je achtergrond, je verhaal, wie je leuk vindt of wat je draagt – wij staan voor je klaar. We doen het misschien niet altijd goed, maar ik ben er trots op dat we ons elke dag inzetten voor onszelf en elkaar om het beter te maken. Omdat we weten dat dit het verschil maakt voor het welzijn van onze medewerkers en de gemeenschap,' aldus Muller.