Komst flitsbezorger Flink heeft college verrast

Foto: Flink

Het college heeft zich laten verrassen door de komst van flitsbezorgdienst Flink naar Zaanstad. Toen raadslid Stella Pieterson van de Partij voor de Dieren onlangs vragen stelde over mogelijke overlast door een eventuele komst van de fietsbezorgers en hun dark stores. Het college toonde zich bereid daar eens naar te kijken, ‘maar gezegd dient te worden dat er momenteel geen sprake is van flitsbezorging in Zaanstad’. Flink werft hier nu personeel.

De websites van de grootste flitsbezorgbedrijven gaven het college niet de indruk dat de nieuwkomers in retailland Zaanstad in het vizier hadden, maar nu is daar opeens Flink dat een voet tussen de deur zet. Dat betekent bezorgers op elektrische fietsen die klanten binnen tien minuten boodschappen aan huis brengen en zogenoemde hubs voor de opslag van die producten, die allemaal een beperkt gebied bedienen.

In steden als Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Groningen wordt inmiddels op de rem getrapt om een verdere uitbreiding van ketens als Getir, Flink, Gorillas en Zapp te voorkomen. De onder tijdsdruk opererende, veelal jonge e-fietsers zijn een gevaar, de afgeplakte ruiten van de magazijnen – vandaar de benaming dark stores – zijn buurtbewoners een doorn in het oog en de buurt heeft bovendien te stellen met geluidsoverlast van af en aan rijdende busjes en met in de weg staande fietsen van koeriers die op een opdracht wachten.

Verkeersveiligheid

De PvdD ziet het allemaal met lede ogen aan en wil voorkomen dat ook Zaanstad met deze negatieve neveneffecten van de flitsbezorgdiensten te maken krijgt. Het college deelt de mening van de fractie dat de verkeersveiligheid door flitsbezorging in het gedrang kan komen en dat er risico’s kunnen ontstaan door de combinatie van de inzet van veelal jonge bezorgers, de tijdsdruk waar die onder staan en het grote snelheidsverschil op het fietspad tussen de verschillende gebruikers. De worsteling elders wordt met aandacht gevolgd, antwoordde het college op de vragen van de partij – maar het kan nu ook gewoon ’thuis’ in kaart gebracht worden.

Ingrijpen lastig

Dat bezorgers zouden worden uitgebuit is het college niet bekend, maar een prestatiebonus op grond van het aantal per uur afgewerkte adressen kan bezorgers er wel toe aanzetten om  sneller te fietsen dan is verantwoord,’ zo wordt erkend. Dat is ‘een zorgelijke ontwikkeling voor de veiligheid van zowel de flitsbezorgers als de bewoners van de wijken waar zij doorheen rijden’. Maar ondernemingen aan banden leggen is nog niet zo gemakkelijk, waarschuwt het dagelijks bestuur ook: ‘Het staat ondernemers vrij om te zoeken naar manieren om aan de vraag van inwoners te voldoen binnen alle vigerende kaders, regelgeving en wetten die er zijn.’ Wat andere gemeenten proberen zou heel goed kunnen sneuvelen bij de rechter.

Wanneer het bestemmingsplan de vestiging van flitsbezorgdiensten toelaat, dat past binnen alle geldende regelgeving en de flitsbusiness niet voor overlast zorgt, dan is het college gehouden om de vestiging toe te staan. En het zijn niet alleen de nieuwkomers die in de (snelle) boodschappenbezorging zijn gestapt: ook de traditionele supermarkten gaan steeds meer aan huis bezorgen en ontwikkelen concepten om dat op twee wielen te doen.

 

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen