Ahold Delhaize wil Bol.com naar de beurs brengen

Het hoofdkantoor van de multinational in Zaandam.
Foto: Google Street View

Ahold Delhaize wil in de tweede helft van 2022 zijn onlinewinkel Bol.com naar de beurs brengen. Dat kondigde het concern vandaag aan tijdens een beleggersdag. Het zou gaan om de plaatsing van een beperkt aantal aandelen op de beurs in Amsterdam.

Ahold Delhaize heeft het afgelopen jaar de strategische kansen voor Bol.com nader bekeken en voorziet met een beursgang onder meer toegang tot financiering om Bol.com verder te laten groeien. In de aanloop naar de beleggersdag publiceerde Het Financieele Dagblad een artikel waarin een aparte beursnotering voor de internettak van Ahold Delhaize nog klein werd geacht, hoewel er wel eerder over geproken is. ‘Ahold Delhaize heeft het geld niet nodig, en de druk van beleggers is te klein om tot actie over te gaan,’ meende ABN Amro-analist Robert Jan Vos. Ahold Delhaize wil op de lange termijn wel ‘significante controle’ over Bol.com houden.

De beursgang van Bol.com zal het moederbedrijf wel nopen tot grotere openheid over de prestaties van de in 2012 voor 350 miljoen euro van investeerders Cyrte Investments en NPM Capital aangekochte internetwinkel, die de werkzaamheden tot nu toe grotendeels beperkt tot Nederland en Vlaanderen. De omzet in euro’s wordt echter alleen bij de jaarcijfers bekendgemaakt en de winstcijfers houdt Ahold Delhaize zelfs helemaal onder de pet. Wil de multinational beleggers overhalen om geld in Bol.com te steken, dan zal daarover toch meer duidelijkheid moeten komen.

Nieuw inkoopprogramma

Ahold Delhaize kondigde verder aan begin volgend jaar te beginnen met een nieuw aandeleninkoopprogramma van een miljard euro. Bedrijven kopen eigen aandelen in omdat daarmee de koers omhoog gaat. Zo worden de stukken van bestaande aandeelhouders meer waard. Ook hoeft het dividend vervolgens over minder aandelen te worden verdeeld.

Reacties