Meer ruimte op het spoor voor internationale treinen

Foto: Pixabay/ WikimediaImages

ProRail gaat volgend jaar meer ruimte op het spoor vrijmaken voor internationale treinen. Dan gaat het onder meer om de internationale trein die vanaf april van het Belgische Oostende via Nederland naar Berlijn en uiteindelijk Praag zal rijden en om een tweede nachttrein van NS International en buitenlandse vervoerders.

Op dit moment rijdt er al een nachttrein van en naar de Oostenrijkse hoofdstad Wenen. Het staat nog niet helemaal vast wat de bestemming van de tweede nachttrein wordt. ‘Of de tweede nachttrein naar het Zwitserse Zürich volgend jaar gaat rijden is nog onderwerp van gesprek tussen NS en partners,’ meldt de spoorbeheerder. Naast de nieuwe diensten rijden er ook dagelijks treinen naar Brussel, Parijs, Londen en Berlijn. In de wintermaanden is er ook nog de Alpen Express die vanaf Den Haag HS via verschillende Nederlandse stations naar Zell am See in Oostenrijk rijdt.

Grote puzzel

ProRail verdeelt jaarlijks de beschikbare ruimte op het spoor met een nieuwe dienstregeling die in december ingaat. ‘Het is ieder jaar een grote puzzel om de beschikbare ruimte op 7000 kilometer spoor en op ruim 400 stations te verdelen,’ aldus de spoorbeheerder. Dit jaar dienden 35 reizigers- en goederenvervoerders hun wensen in voor volgend jaar, waaronder de nieuwe vervoerder European Sleeper die onder andere de trein vanuit Oostende laat rijden.

Schoner reizen

Volgens ProRail krijgt het Europese spoor een belangrijke rol bij het behalen van de EU-klimaatdoelen, aangezien rijden per trein doorgaans schoner is dan reizen per auto of vliegtuig. Ligt het aan de Europese Commissie, dan zal het reizigersvervoer per hogesnelheidstrein en het spoorgoederenvervoer tot 2030 verdubbelen.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen