Verkade komt volgend jaar met ‘spectaculaire’ verrassingen

Foto: Wikimedia

De nieuwe managing director van Koninklijke Verkade Koen Regout kondigt in een interview met Out.Of.Home Shops aan dat het bedrijf volgend jaar met ‘spectaculaire’ verrassingen komt op het gebied van koek en chocala.

Regout is sinds juni terug in Zaandam, nadat hij er eerder al werkte als  directeur marketing. Verkade is inmiddels onderdeel van wereldspeler Pladis, een dochter van de Yildiz Holding, waardoor in Nederland de lancering van merken als Godiva en McVitie’s mogelijk werd. Maar Regout zegt ook met innovaties bij de vertrouwde merken Verkade en Sultana te zullen komen. ‘In het algemeen willen we met innovatie en het lanceren van nieuwe merken de gewenste groei van Verkade realiseren. We willen met onze merken inspireren en activeren, waarbij activatie op de shopvloer een belangrijke rol speelt. Belangrijk is om het juiste aanbod op het juiste moment te creëren,’ aldus de algemeen directeur.

Ontslagen

Twee jaar geleden kwam Verkade in Turkse handen. Afgelopen januari werd bekend dat 87 werknemers moesten vertrekken bij de fabriek in Zaandam, waar nu nog rond 300 mensen werken. Oorzaak was de tegenvallende vraag uit het buitenland. Begin vorige eeuw werkten er er bij Koninklijke Verkade (sinds 1886) nog 3000 mensen. Verkade werd groot als producent van producten als Knappertjes, Frou Frou, Café Noir, sprits en Nizza. Daarnaast werden chocoladerepen en letters gemaakt, en beschuit. De laatste jaren is veel geïnvesteerd in productvernieuwing, ook al vanwege de toenemende vraag naar gezonde producten.

Wisseling van de wacht

Verkade was tot 1990 een in Amsterdam genoteerd beursfonds. Daarna werd het opgekocht door het Britse United Biscuits, dat in 2014 op zijn beurt voor ruim twee miljard pond werd overgenomen door de Turkse voedselgigant Ülker. Ook Kellog’s – de grootste koekfabrikant ter wereld – en Ferrero hadden belangstelling voor United Biscuits, maar het bedrijf dat inmiddels Pladis heet won.

Pladis is een wereldwijd opererend koek- en chocoladebedrijf dat actief is in 130 landen in Europa, het Midden-Oosten, Afrika, Azië en Amerika. Het bedrijf combineert drie eeuwen bakkerij- en zoetwarenexpertise door het samenbrengen van de iconische merken Godiva, McVitie’s en Ulker. Pladis maakt zoete en hartige koekjes, wafels, cake, chocolade, kauwgom en snoep.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen