Grolsch en Hoop gaan samen een speciaalbier brouwen

Foto: Grolsch

Toen meesterbrouwer Marc Janssen van Grolsch bedacht om in een vierluik de thema’s Hoop, Geloof, Liefde en Geluk te lanceren via vier afzonderlijke speciaalbieren had hij niet verwacht in Zaandijk uit te komen. Eind april werd Grolsch Hoop gelanceerd en meteen regende het (Zaanse) reacties: kom nou, echte Hoop komt niet van Grolsch!

Brouwerij Hoop heeft sinds de start in 2016 behoorlijk naam gemaakt, maar op de burelen in Enschede deed die kennelijk geen bellen rinkelen. ‘In al het enthousiasme over het vierluik was over het hoofd gezien dat de brouwerij uit Zaandijk ’Hoop’ merkrechtelijk had vastgelegd. Dit werd door Brouwerij Hoop schriftelijk duidelijk gemaakt, waarop Grolsch gelijk in actie kwam: een week later zaten beide partijen om tafel,’ meldt de grootste van de twee in een persbericht.

 

 

 

‘Het was ons direct duidelijk dat we hier te snel hadden gehandeld. We hebben contact opgenomen met Brouwerij Hoop om te zien hoe we hier samen uit konden komen. We zijn naar Zaandijk gereden en na een goed gesprek hebben we een gezamenlijk plan gemaakt. Los van deze goede uitkomst kan ik niet anders zeggen dat ik erg onder de indruk was van de brouwerij, de bieren en het design. Hierdoor werden we nog enthousiaster over het idee om te werken aan een leuke en vooral succesvolle collaboration brew,’ aldus directeur marketing & strategy van Grolsch Ard Bossema.

Natte vredespijp

Steven de Cleen van Hoop, onder andere verantwoordelijk voor design heeft er ook zin in: ‘Samen bier maken is onze variant van de vredespijp. Daar kunnen veel bedrijven en politici wat van leren. Natuurlijk waren we aanvankelijk onaangenaam verrast, wij doen er immers alles aan om ons merk te laten groeien, zoals iedere ondernemer dat doet. Maar je moet verder en Grolsch is binnen de groep grote bierbrouwers wel een sympathiek en eigenzinnig merk. En vanuit die gedachte kunnen we ons lekker uitleven.’

Het is nu aan de brouwers onderling om ‘een mooi, passend bier’ te ontwikkelen en te brouwen dat in de tweede helft van dit jaar als een echte Limited Edition op de markt zal komen. Binnenkort wordt meer bekend over de unieke samenwerking.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen