Aak en de buurt moeten er samen uit zien te komen

Aak en omgeving in vogelvlucht.
Aak en omgeving in vogelvlucht.
Foto: Google Earth

Waar de ene partij meteen geneigd is om naar de verplaatsing van een bedrijf te willen kijken bij overlast voor omwonenden, daar hamert een andere op de banen die niet gemist kunnen worden. In het geval van Aak aan de Kreeftstraat in Oud Zaandijk is dat niet anders. De verschillende belangen bij elkaar zien te brengen lijkt in een woon-werkgemeente als Zaanstad dan de beste oplossing.

Aak wil uitbreiden en dat leidt tot veel meer vrachtverkeer op de nu al overbelaste, smalle Lagedijk. Wethouder Wessel Breunesse ging er een kijkje nemen en constateerde dat er ‘sprake is  van een kwetsbaar gebied’ waar veel functies bij elkaar komen. Producent van plantaardige oliën Aak heeft een revisievergunning aangevraagd om te kunnen groeien en die aanvraag wordt nu bestudeerd door de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied. Is de gevraagde vergunning in orde wat betreft de geldende wet- en regelgeving voor emissies en geluid, dan is er geen wettelijke basis om hem te weigeren, zo waarschuwde de wethouder. Welke kant het opgaat is nu nog niet te voorspellen.

Verkeerscirculatieplan

Aan de andere kant is het aan de gemeente om te zorgen voor de prettige en gezonde leefomgeving die de inwoners keer op keer beloofd wordt in plannen met betrekking tot woningbouwplannen. In Zaandijk zal daarom volgens wethouder Gerard Slegers samen met buurtbewoners zeker gekeken worden naar een verkeerscirculatieplan waarin alle betrokkenen zich kunnen vinden. Misschien met eenrichtingsverkeer, zodat vrachtwagens elkaar niet meer hoeven te passeren op de dijk met als stille getuigen steeds opnieuw sneuvelde bebording, wat voor de gemeente ook in de papieren loopt.

Verhuizen

Een mogelijke bedrijfsverplaatsing werd aangedragen door Rosa-raadslid Menno de Haas, en diens collega Jaap Keijser (POV) meende dat dát weleens een win-winsituatie zou kunnen opleveren: Aak naar HoogTij en woningen op het verlaten bedrijfsterrein. Dat ging Peter van Haasen (PVV) veel te snel: ‘We begrijpen de zorgen van de bewoners, maar ook die van Aak. Aak betekent niet alleen overlast, maar ook werkgelegenheid. We zullen het met elkaar moeten doen en niet nu al spreken over een verhuizing.’

Over de Zaan

Een mogelijke oplossing om althans een deel van de verkeersproblemen op te lossen lijkt vervoer over water, hoewel Aak heeft laten weten dat dit geen optie is. Slegers wil in gesprek met het bedrijf om uit te vissen waarom niet: zijn de bezwaren alleen financieel van aard of gaat het om eisen die de bedrijfsvoering stelt? Hoe de uitstoot van schepen zich verhoudt tot die van vrachtwagens is ook nog een onbeantwoorde vraag, zo bleek na een opmerking van Anna de Groot (SP).

Van weg naar water en spoor

Op de dag dat de Zaanse raad zich boog over de kwestie-Aak liet de Rijksoverheid weten 2,5 miljoen euro uit te trekken om ondernemers te helpen met de verplaatsing van het goederenvervoer van de weg naar het water en het spoor. Wat het water betreft geldt dit echter alleen voor de route tussen de Rotterdamse haven en Duitsland, via de regio’s Arnhem – Nijmegen en Venlo. Voorstellen voor een zogenoemde shift van truck naar trein komen door heel Nederland in aanmerking voor de regeling.

Demissionair minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat wil met de regeling minstens 1000 vrachtwagens per dag van de weg halen. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van hetzelfde departement zei dat ondernemers voor deze transitie ‘lef’ nodig hebben: ‘Het vraagt om een andere manier van denken, want natuurlijk gaat vervoer per boot of trein anders dan via een vrachtwagen. Maar het is noodzakelijk dat we de omslag maken om de transportsector te verduurzamen.’

Werk aan de weg

Meer vervoer van goederen via water en spoor is ook belangrijk omdat door de grootschalige vervangings- en renovatieopgave van Rijkswaterstaat de druk op het wegennet zal toenemen. Rijkswaterstaat vervangt of renoveert de komende jaren meer dan 100 bruggen, tunnels, sluizen en viaducten. Aanvragen voor geld via de nieuwe Modal shift regeling kunnen tot uiterlijk 1 september worden ingediend via de Topsector Logistiek.

 

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen