AH stuurt plastic zakjes groente en fruit met pensioen

Dit beeld verdwijnt uit de supermarkten van AH.
Foto: Albert Heijn

Albert Heijn stopt met de plastic zakjes bij de groente- en fruitafdeling. Dat scheelt 130 miljoen zakjes – ofwel 243.000 kilo plastic – per jaar. Klanten kunnen in plaats daarvan gebruikmaken van duurzame verszakjes.

De nieuwe verpakkingen zijn wasbaar en gaan tientallen keren mee. Ook introduceert de supermarkt een nieuwe lijn van tien duurzamere boodschappentassen. AH is dit jaar opnieuw door consumenten verkozen tot de meest duurzame supermarktketen van Nederland, in de Sustainable Brand Index. Dat is een jaarlijks onderzoek onder meer dan 58.000 consumenten in Europa op het gebied van consumentenmerken en duurzaamheid.

Met pensioen

De plastic zakjes bij de groente- en fruitafdeling zijn handig voor losse appels of sperziebonen, maar slecht voor het milieu als ze niet goed recycled worden. Daarom neemt Albert Heijn er afscheid van. Vanaf half april wordt bij de groente- en fruitafdeling van alle winkels gemeld dat ze ‘met pensioen’ gaan. Alle klanten ontvangen de eerste twee weken gratis duurzame herbruikbare verszakjes bij aankoop van groente en fruit die gewogen moet worden. Daarna kosten ze 0,30 euro per stuk. Eind dit jaar zijn alle gratis plastic zakjes dan uit de winkels verdwenen.

Duurzame, herbruikbare en wasbare verszakjes doen hun intrede bij AH.

 

 

Ook bij het thuisbezorgen van boodschappen pakt Albert Heijn de plastic tasjes aan. Daar komt in de loop van dit jaar een retoursysteem voor, zodat klanten ze weer kunnen inleveren. Hierdoor kan op jaarbasis zelfs 645.000 kilo plastic (31 miljoen tasjes) op een verantwoorde manier worden gerecycled.

‘We blijven steeds kijken of het minder kan. Zo vervangen we op dit moment de emmertjes met snoepgroenten door een dunner bakje met een dunne toplaag in plaats van een deksel. Voor de stap van het afschaffen van de gratis zakjes op de groente- en fruitafdeling vragen wij klanten samen met ons minder plastic te verspillen,’ aldus directeur Marit van Egmond.

Tassen

Veel klanten nemen al een eigen boodschappentas mee. Voor mensen die geen tas bij zich hebben lanceert Albert Heijn een nieuwe tassenlijn met tien verschillende duurzamere boodschappentassen van 100 perocent gerecycled plastic (Pet). Deze tassen zijn gemakkelijk opvouwbaar, goed wasbaar en volgens de Zaanse grootgrutter ook scherp geprijsd. Vanaf half april worden deze duurzamere boodschappentassen onder de aandacht gebracht met de campagne Een tas voor keer op keer.

Reacties